Cultuur & Media
KRO-NCRV

Tiger Woods en het 'Tiger Effect'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Tiger Woods en het 'Tiger Effect'

De Amerikaanse media raken er niet over uitgepraat: de comeback van Tiger Woods. Afgelopen weekend won Woods de US Masters in eigen land. Daarmee is het misschien wel één van de grootste comebacks in de sportgeschiedenis.

Volgens De Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen geldt Woods al vanaf zijn opkomst in de jaren negentig als iemand die de Amerikaanse droom vertegenwoordigt. Als eerste gekleurde golfer veroverende hij titel na titel in de overwegend 'witte' golfsport. ''Dat fascineerde heel veel mensen en dat zagen Amerikaanse media terug in de kijkcijfers", aldus Jansen.

Sinds Woods meespeelt zijn de kijkcijfers in het golf verdubbelt. "Dat noemt men daar het 'Tiger effect'." Dit fenomeen zorgde afgelopen weekend voor de hoogste kijkcijfers in het golf bij sportzender CBS in vier jaar tijd.

Verval

Het verval van de meervoudig kampioen werd ook breed uitgemeten. Iedereen kent de beelden wel van de verwarde Woods die werd opgepakt met drugs in zijn bloed. En de foto’s dat hij verward uit een auto werd getakeld. Ook zijn vermeende seksverslaving en affaires waren smullen voor de pers.

Roddelblad Us Weekly over affaire Tiger Woods

Sponsors liepen bij hem weg en zelf gaf Woods twee jaar geleden aan dat hij zelf niet meer geloofde dat hij ooit nog een groot toernooi zou kunnen winnen. De door blessures gevelde golfer kon zelfs bijna niet meer lopen.

Nu Woods zijn eerste major in jaren heeft gewonnen, knallen de kijkcijfers weer omhoog. ''Dit is hét bewijs dat je heel hard kan vallen en weer kan opkrabbelen", zegt Jansen. "Hij spreekt wéér tot de verbeelding."

Het Mediaforum met Paul van Gessel en Paul Jansen

Ster advertentie
Ster advertentie