Binnenland

Incassobemiddelaar Direct Solutions probeert mensen veel geld te laten betalen

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Incassobemiddelaar Direct Solutions probeert mensen veel geld te laten betalen

[AVROTROS] Jaren geleden ben je eens gebeld en heeft men geprobeerd je iets te verkopen. Daar had je op dat moment geen interesse in of je hebt binnen de wettelijke termijn opgezegd. Nu in 2017 krijg je ineens een telefoontje dat je alsnog moet betalen. Wie niet betaalt krijgt een bezoekje van een deurwaarder. Dat is de werkwijze van incassobemiddelaar Direct Solutions.

Incassobemiddelaar Direct Solutions probeert mensen veel geld te laten betalen

Vanaf oktober krijgt Radar al klachten van consumenten over het bedrijf Direct Solutions uit Amsterdam via de Radar App, WhatsApp en het forum. Consumenten worden ineens overvallen door een telefoontje van het bedrijf dat zegt dat er sprake is van een achterstallige rekening of schuld. Het zou gaan om telefonische colportage die jaren geleden heeft plaatsgevonden. De periode verschilt per consument. Zo herinneren consumenten zich dergelijke telefoontjes uit 2015, maar ook van anderhalf jaar geleden. Ook in dit forumtopic dat al enkele maanden loopt worden klachten gemeld.

Dezelfde dag nog betalen

De werkwijze van Direct Solutions is het bellen of aanschrijven van consumenten dat er nog een rekening betaald moet worden. Tijdens het telefoongesprek wordt verteld om welk bedrag het gaat en wanneer het betaald dient te worden. Veelal blijkt dat dezelfde dag te zijn. Wie vraagt naar meer informatie over die zogenaamde achterstallige rekening krijgt nul op het rekest. Er wordt blijkens de reacties van consumenten geen informatie gegeven over de inhoud van de rekening, om welk bedrijf het gaat en van wanneer de rekening precies is. Mensen ervaren de toon van de gesprekken als dwingend, agressief en voelen zich onder druk gezet. Na het telefoongesprek stuurt Direct Solutions een smsje of e-mail met betaalinstructies.

Dreigen met deurwaarder

Marjolein van Weezep werd eind oktober gebeld door een medewerker van Direct Solutions. Er zou bij haar een bedrag van 192,75 euro openstaan. Hij vertelde niet aan haar waar dat voor was. Ze heeft nooit eerder brieven of mailtjes van het bedrijf gekregen omtrent een openstaande rekening. "Hij werd verbaal agressief en dreigde met een deurwaarder waarop ik zei dat ik niet bang was, want ik heb mijn administratie op orde." Marjolein vertelt dat ze wel vaker gebeld wordt voor telemarketing. De medewerker van Direct Solutions vertelde dat als Marjolein niet zou betalen, er een deurwaarder langs zou komen. Marjolein verbreekt vervolgens de verbinding en krijgt kort daarna een smsje van 'eu-korting' met betaalinstructies.

In het smsje staat: "Wij verzoeken u het openstaande bedrag van 192,75 euro aan ons over te maken op rekening NL02ABNA0245598413, tnv Direct Solutions B.V. Hierbij het emailadres waar u de betalingsbewijs naar toe kunt mailen info@directsolutionsbv.nl". Let op de taalfouten. Reageren op het smsje kan blijkbaar niet: "Afzender biedt geen ondersteuning voor antwoorden".

Onder druk betaald

Henk Bom had een soortgelijke ervaring. Hij zou zijn rekening van twee jaar geleden ook niet betaald hebben. "Ik was destijds gebeld voor een aanbod voor vliegtickets, maar ik ben er niet op ingegaan en heb de hoorn erop gegooid. Nu moet ik ineens 137,40 euro betalen." Henk heeft nog nooit mailtjes van Direct Solutions gehad, ook is er niks in zijn spambox terechtgekomen. Hij vond de medewerker van het bedrijf heel dominant. "Je komt er niet tussen, ratelt aan één stuk door." Aangezien Henk zich onder druk voelde gezet en hij anders een incassobureau op bezoek zou krijgen, besluit Henk de 137,40 euro te betalen. "Achteraf had ik direct spijt. Ik heb ABN Amro gebeld. Ze kunnen het geld niet terugboeken. Het riekt naar oplichting."

Oude lijsten worden nagebeld

Waar komen die oude rekeningen toch vandaan? Vermoedelijk zijn hier oude datalijsten overgenomen en is Direct Solutions ineens allemaal mensen aan het bellen. "Het kan van alles zijn", zegt Lieme van Bergen van Direct Solutions tegen Radar. "Dat zijn mensen die op grond van telemarketing een product of dienst hebben genomen. Wij hebben opdrachtgevers die bij ons kunnen aangeven dat zij enkele lijsten hebben van debiteuren of oud-debiteuren die een betaling nog niet hebben verricht." Het is voor consumenten niet transparant als zij niet weten waarvoor zij moeten betalen. Van Bergen zegt daarop: "Wanneer een aankoop is verricht en op grond waarvan en hoeveel dat bedrag was, zijn allemaal dingen die in een gesprek voorkomen en voor dienen te komen."

Incassobureau of incassobemiddelaar?

Direct Solutions is pas enkele maanden actief blijkt uit de inschrijving van de Kamer van Koophandel waarin te lezen is dat het bedrijf zich op 20 april 2017 heeft ingeschreven in het handelsregister. Het noemt zichzelf geen incassobureau, maar een incassobemiddelaar. Uit de inschrijving blijkt dat Direct Solutions ingeschreven staat onder 'Kredietinformatie- en incassobureaus' en 'Niet-gespecialiseerde handelsbemiddeling' met als benoemde activiteiten "Incasso diensten" en "bemiddeling en advies voor schuldeisers". Van Bergen legt het verschil tussen een incassobureau en een incassobemiddelaar als volgt uit aan Radar, waarbij op de website van het bedrijf te lezen is dat het consumenten slechts vraagt om een bedrag over te boeken: "Dat is een SEPA-overboeking. Dat is een betaalmiddel. Incassatie is ook een betaalmiddel. Om te incasseren moet je voldoen aan bepaalde eisen. Dan ben je een incassobureau. Heel veel incassobureaus kunnen zelf ook niet incasseren, want dat moet een ervaren incassobureau zijn om te incasseren. Een stichting kan incasseren, of een organisatie die al langere tijd incassoactiviteiten voert. Die kan een incassant-ID aanvragen bij een bank en die mag dan ook incasseren."

Waarom toch die deurwaarder?

Van Bergen reageert dat "in geen enkel gesprek mag voorkomen dat Direct Solutions een deurwaarder mag inschakelen". Meerdere mensen op het Radarforum klagen dat medewerkers al snel over deze route beginnen als men doorvraagt over de openstaande rekening. Van Bergen merkt op dat mensen niet mee hoeven te werken aan de (ongevraagde) bemiddeling, maar wanneer "bewust medewerking niet wordt verleend, kan aan het einde van het traject het (dossier red.) inderdaad bij een deurwaardersinstantie terechtkomen".

Kunnen mensen hun geld terugkrijgen?

Daarop zegt Van Bergen dat dat mogelijk is als zijn opdrachtgever een betaalbewijs heeft gevonden. "Als wij dat hebben nagekeken bellen we de mensen op, bieden we excuses aan, storten we het geld terug en sturen we een bos bloemen." Henk Bom heeft zijn geld nog steeds niet terug. Bij hem is er ook geen sprake van een betaalbewijs dat er moet zijn, want Bom heeft immers nooit een dienst of product afgenomen.

'Niet professioneel'

Maryse Oranje, jurist bij De Vos & Partners, vindt de werkwijze van het bedrijf niet professioneel overkomen. "Direct Solutions heeft, zo blijkt uit de reacties van verschillende mensen, ook geen bewijsstukken van de gesloten overeenkomst of de verzonden facturen en kan ook niet altijd vertellen namens wie ze optreden. Dat is natuurlijk vreemd." Oranje vervolgt dat er wel een overeenkomst gesloten moet zijn op basis waarvan er iets betaald zou moeten worden. "Daarbij moet de schuldenaar tijdig worden gewaarschuwd dat er een incassotraject aan zit te komen als er niet wordt betaald. Dat lijkt hier niet te zijn gebeurd."

"Het is niet gebruikelijk om een betaaltermijn van een dag te hanteren", zegt Maryse Oranje tegen Radar. "Je moet in de gelegenheid worden gesteld om een rekening te betalen. Daarvoor moet je een redelijke termijn krijgen."

Geld terug via de bank?

Dat blijkt niet mogelijk te zijn als je als consument zelf de overboeking hebt verricht. Oranje: "Dit moet worden gedaan door de ontvanger. De bank kan in sommige gevallen wel bemiddelen". Radar heeft ABN Amro, de bank van Direct Solutions en Henk Bom, gevraagd om een reactie. De bank zegt het geld van Henk helaas niet te kunnen terugboeken aangezien er geen sprake is van een foutieve betaling. Indien er sprake is van oplichting, omdat hem of haar onder valse voorwendselen geld afhandig is gemaakt, raadt ABN AMRO altijd aan om aangifte te doen. Als de bank zo'n aangifte tegen een rekeninghouder heeft ontvangen, dan doet het onderzoek naar die rekening en die rekeninghouder.

Tips als je gebeld wordt door dit soort bedrijven

Maryse Oranje heeft drie tips voor consumenten waar ze op kunnen letten als ze worden, of zijn, gebeld door een bedrijf als Direct Solutions.

  • "Controleer altijd of het bureau wel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Met wat voor bedrijf heb je hier te maken? Google biedt soms ook een uitkomst."

  • "Ga na of het wel om een bestaande vordering gaat. Als je de vordering al eens hebt betaald, dan kun je een betalingsbewijs opsturen. Als je niet weet waar de vordering vandaan komt of je twijfelt aan het bestaan van de vordering, vraag dan om een kopie van de overeenkomst."

  • "Laat je niet opjagen en betaal niet zomaar. Het is niet gek als jij om een specificatie vraagt. Als je die niet krijgt, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen."

Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie