appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Zo klinkt het als een nepmedewerker van 'Microsoft' je wil oplichten

Pixabay
zaterdag 22 april 2017 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Er zouden allerlei alarmbellen moeten gaan rinkelen als je door iemand met een Indiaas accent gebeld wordt die zegt van Microsoft te zijn. De medewerker zegt dat je computer gevaar loopt of dat je gehackt bent. We laten een bizarre opname horen met een oplichter die zich voordoet als medewerker van het Amerikaanse softwarebedrijf.

Oplichting per telefoon bestaat in verschillende vormen. Het kan zijn dat je iemand aan de lijn krijgt die uit is op je geld. Dit kan op een directe manier gebeuren, met een boete of incasso, maar ook indirect, door je (bank)gegevens buit te maken. In het laatstgenoemde geval gaat het om telefoonphishing: een variant op de bekende phishingmails

Gebeld door nepmedewerker

Wouter de Vries werd gebeld door zo'n nepmedewerker en besloot het gesprek op te nemen. De medewerker noemt allerlei persoonlijke gegevens op van Wouter en probeert daarmee de indruk te wekken dat de medewerker echt namens Microsoft belt. Dat is natuurlijk niet zo. Consumenten worden al jaren door callcenters in het buitenland gebeld waar mensen zich moeten voordoen als medewerker van Microsoft. De bellers proberen vervolgens toegang te krijgen tot je computer en je op die manier geld afhandig te maken. 

'You are a liar'

De Vries merkt op dat hij helemaal geen computer heeft met een product van Microsoft. De telefoniste maakt De Vries vervolgens uit voor leugenaar. Bizar, want dat zou een echte medewerker van Microsoft nooit doen.

Beluister het hele gesprek met de nepmedewerker

Insteek is altijd hetzelfde

Microsoftoplichters bellen altijd met dezelfde redenen. "Je computer is kapot en dat moet opgelost worden of je bent gehackt", zegt cybercrime-onderzoeker Elmer Lastdrager van de Universiteit Twente. "Ook 'u heeft nog geen upgrade voor Windows 10' of 'via uw computer zou naar kinderporno gekeken worden' blijken veelgehoorde excuses te zijn om te bellen naar Nederlanders."

Wat vindt Microsoft van dit soort telefoontjes?

Hans Bos is National Technology Officer bij Microsoft Nederland. Hij zegt dat het niet wenselijk is en Microsoft heeft er veel last van. Hij adviseert om direct op te hangen en de politie te bellen. "Ze bellen wereldwijd, willen malware installeren en geld afnemen. Dat is iets voor de politie." Bos geeft aan dat Microsoft nooit belt. Radar waarschuwde al eerder voor telefoontjes van zogenaamde Microsoftmedewerkers. Lees daar hier en hier meer over.

Ze bellen wereldwijd, willen malware installeren en geld afnemen.

Hans Bos

Wat is het advies? 

"Ophangen", zegt Lastdrager. "Er is geen Bel-me-niet-Register in India. Je moet geen actie ondernemen op je computer, niet naar een website gaan, niets installeren." 

Onderzoek

Radar deed onderzoek onder leden van het Radar Testpanel. Ruim 34.000 deelnemers deden mee. De helft van de respondenten heeft een persoon (49%) of een bandje (3%) aan de lijn gekregen, niet zelden iemand die in het Engels of een andere vreemde taal spreekt. De meest actieve oplichters blijken de zogenoemde Microsoftbellers. Bij maar liefst 54% van degenen die iemand aan de lijn kregen, was dat een zogenaamde medewerker van computerbedrijf Microsoft. 

>>> Leestip: bekijk hier het volledige onderzoek

Goed op de hoogte

Laat je nooit overhalen om ergens op in te gaan omdat degene aan de andere kant van de lijn bepaalde gegevens van je heeft. In 18% van de gevallen wist de beller bijvoorbeeld de naam, bij 5% het huisadres en bij 4% het e-mailadres. Dit zijn precies de gegevens die de beller in het geval van Wouter de Vries ook had. Ga hier allemaal niet op in.

Wat voor actie onderneemt ons testpanel?

43% heeft direct opgehangen nadat ze een onbekende aan de lijn kregen. 38% heeft het even aangehoord en daarna alsnog de hoorn erop gelegd. 12% heeft tijdens het gesprek aangegeven dat zij oplichting vermoeden. 7% heeft gedreigd actie te ondernemen, zoals naar de politie stappen. 3% heeft gegevens gevraagd aan de beller. Een enkeling heeft het gesprek opgenomen. 

'Ik heb een Mac!'

Uit de open antwoorden blijkt dat ook veel mensen de rollen graag omdraaien en de oplichter aan het lijntje houden. Bijvoorbeeld door de radio hard aan te zetten en de telefoon ervoor te leggen, door dom te spelen, of juist een psychologisch spelletje. Of door geen antwoord te geven maar wel gekke vragen terug te stellen. Of zoals deze respondent: "Heel erg lang (half uur) aan het lijntje gehouden en daarna gezegd dat ik een Mac heb en daar kunnen ze niets mee haha."

Erin getrapt

Slechts 1 % geeft aan dat zij hebben meegewerkt, zoals deze respondent: "Ben erin getrapt, later bank enz. gebeld en aangifte gedaan. Vorig jaar is deze criminele bende ontmaskerd tot op heden nog geen rechtszaak geweest." Johan van der Meulen werd vijf jaar geleden gebeld door iemand met een Indiaas accent. Er zou een virus in zijn computer zitten. Hij moest inloggen en vervolgens bleek zijn vergrendeld te zijn. Hij moest vierhonderd euro betalen om zijn computer te ontgrendelen, maar na de betaling werd zijn computer niet ontgrendeld. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie, maar die doet niets.

>>> Leestip: voorkom telefoonoplichting met deze en deze tips

Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Zo klinkt het als een nepmedewerker van 'Microsoft' je wil oplichten

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1