appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Ga de strijd aan met jouw ochtendhumeur met behulp van deze tips

Pixabay
maandag 3 mei 2021 | AVROTROS | Blok&Toine

Heb jij last van een ochtendhumeur? Dan ben je zeker niet de enige. Maar liefst één op de drie mensen stapt met het verkeerde been uit bed. Daar kun je iets aan doen. Slaapexpert Alies Coster geeft in Blok&Toine een aantal tips tegen een ochtendhumeur.

Ga de strijd aan met jouw ochtendhumeur met behulp van deze tips

"Een ochtendhumeur heeft simpelweg te maken met te weinig slaap", zegt Coster. "Lekker uitgerust wakker worden en je bed uitkomen, gaat een stuk makkelijker als je lekker hebt geslapen."

Het zou volgens Coster mooi zijn als we nooit meer een wekker hoeven zetten, maar helaas is onze maatschappij vooral gericht op ochtendmensen. Avondmensen hebben dan ook vooral kans op een ochtendhumeur, omdat zij vaak te laat naar bed gaan en vooral 's avonds actief zijn.

Diepe slaap is van groot belang

Als je dan toch een wekker moet zetten en uitgerust wakker wilt worden, is het volgens Coster verstandig om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk in diepe slaap komt 's nachts. "Dat doe je door voor het slapen gaan rust te nemen. Als je ervoor zorgt dat je voor je gaat slapen de dingen van die dag hebt verwerkt, ben je daar in de nacht minder mee bezig en slaap je dieper."

Lees bijvoorbeeld een boek, speel piano of vouw de was op. Je kunt van alles bedenken, als het je maar rustig maakt en je je hoofd leeg kunt maken.

Zoek het licht op

Een andere tip van Coster is vooral niet te snoozen. "Het in bed blijven liggen, is niet slecht. Wat snoozen ongezond maakt, is dat je in het donker blijft liggen. Daarom weet je lichaam niet of het wakker moet worden of dat het weer moet slapen. Doe in ieder geval het licht aan of trek de gordijnen open. Mijn motto: wekker uit, licht aan, opstaan maar."

Het vroege ochtendlicht helpt je om wakker te worden. Dan stijgt namelijk het cortisolgehalte in je lichaam. Cortisol is een lichaamseigen hormoon met een energieverhogend effect. Ook bewegen in de ochtend helpt om op te staan met meer energie.

Bereid je voor op de volgende dag

Moet je vroeger op dan je lief is? Coster: "Zorg er dan voor dat je eten en je kleren voor de volgende dag al helemaal klaar liggen. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk moeite hoeft te doen om eruit te komen en zo min mogelijk hoeft na te denken. Maak het niet te moeilijk voor jezelf."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1