appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Verloopt jouw voucher bijna? Dit kun je doen

ANP
dinsdag 16 maart 2021 | AVROTROS | Blok&Toine

De eerste coronavouchers met SGR-dekking verlopen deze dagen. Is het jaar voorbij en heb jij jouw geld nog niet terug? Dan kun je je vanaf vandaag melden bij het meldpunt van de Consumentenbond. Zij verzamelen de meldingen en ondernemen indien nodig actie. Welke acties kun je als consument zelf ondernemen? Martijn Witvliet, van het Europees Consumenten Centrum (ECC) geeft in Blok&Toine het antwoord op de belangrijkste vragen.

Verloopt jouw coronavoucher bijna? Deze stappen kun je ondernemen

1.  Tot wie moet je je richten als je voucher verloopt?

"Stap 1 is dat de reisorganisatie een jaar na je geboekte reis zelf contact met jou opneemt om de reissom terug te betalen. Doen ze dat niet? Dan moet je het heft in eigen hand nemen en de reisorganisatie zelf benaderen."

2.Welke rechten heb je als consument?

"Wettelijk gezien moet de reisorganisatie de reissom binnen veertien dagen terugbetalen. In plaats van geld kregen veel consumenten een voucher met SGR-dekking. Die voucher heeft nooit het recht op terugbetaling vervangen. Dus als je naar rechter of geschillencommissie stapt, zullen zij beslissen dat je recht hebt op geld terug.”

“Voor vouchers van pakketreizen met SGR-dekking die verlopen, heeft de SGR een 'Claim je voucher'-meldpunt opgericht om ervoor te zorgen dat je de dekking bij faillissement na dat jaar niet verliest."

3. Binnen hoeveel tijd moet je je geld terugkrijgen?

"Op het moment dat je juridische stappen onderneemt, hangt de duur van de terugbetaling af van wat de rechter of geschillencommissie besluit. Waarschijnlijk zeggen ze dan ‘zo spoedig mogelijk’. Voor voucher met SGR-dekking, is het afhankelijk van de SGR." 

4. Als dat niet gebeurt, wat dan? 

Dan is het verstandig om de voucher te registeren bij de SGR, zodat het daar bekend is en dat je voucher niet is uitbetaald. Vervolgens kun je beoordelen of het zin om juridische procedure te starten, maar dat is vaak kostbaar, dus dan kun je geschil aanmelden bij de geschillencommissie. 

5. Biedt 'Claim je voucher' van SGR zekerheid? 

"Absoluut niet. Reisorganisaties en de SGR zijn in afwachting van het Voucherfonds." Daarbij kunnen reisorganisaties geld lenen om de vouchers met SGR-dekking mee uit te betalen. Maar de Europese Commissie moet nog goedkeuring geven aan dit Voucherfonds. 

"Dat had al voor elkaar moeten zijn. Je voucher via die claim registreren, is nu meer een om de tijd te overbruggen en consumenten het idee te geven dat er aan wordt gewerkt. Je krijgt je geld hierdoor niet sneller terug."

6. Het kabinet trekt 400 miljoen uit voor het 'Voucherfonds', maar er staat voor 600 miljoen uit aan vouchers. Val ik dan straks buiten de boot? 

"De verplichting voor terugbetaling ligt bij de reisorganisator en het is aan de reisorganisator of zij gebruik willen maken van het fonds als die er komt. De bodem is een keer bereikt, dus dan kan het uitkomen op wie het eerst komt, wie het eerst maalt." 

7. Wat kan ik doen als ik een voucher heb zonder SGR-dekking?

"Helaas weinig. De enige voucher die goed in elkaar steekt, is de voucher voor een pakketreis met SGR-dekking. Die wordt ondersteund door de consument en markt. Een voucher voor een losse vlucht, hotel, accommodaties of concert zijn allemaal niet gedekt." 

Blok&Toine

Het middagmagazine Blok&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Mischa Blok en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1