appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Consument doet net zo hard mee aan kiloknallers als de supermarkt'

ANP
maandag 1 februari 2021 | AVROTROS | Stax&Toine Twitter

Supermarkten verkopen nog altijd volop kiloknallervlees. De Jumbo en Lidl kunnen zichzelf kampioen kiloknallen van 2020 noemen. Bij deze supermarkten hadden maar liefst zes van de tien vleesaanbiedingen géén dierenwelzijnskeurmerk. Dat blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. De supermarkt biedt het aan, maar de consument koopt het. Zijn we ons daar wel bewust van?

Er zijn steeds meer mensen die wel heel bewust bezig zijn met het minderen van de vleesconsumptie en als ze dan toch vlees eten, kiezen voor biologisch vlees. "Helaas zijn er ook mensen die niets geven om de natuur en dierenwelzijn en gewoon voor het goedkoopste gaan", zegt retaildeskundige Paul Moers in Stax&Toine

'Consument doet net zo hard mee aan kiloknallers als de supermarkt'

Onderlinge concurrentiestrijd

"Je zou toch zeggen dat we door de coronacrisis doorhebben dat we de natuur massaal aan het vervuilen zijn en dat we onvoldoende oog hebben voor dierenleed. We moeten voorzichtiger zijn", zegt Moers. 

Hij vindt het dan ook heel raar dat Lidl en Jumbo door blijven gaan met het groots aanbieden van kiloknallers. "Zowel consumenten als supermarkten lijken er lak aan te hebben." 

En dat heeft volgens Moers alles te maken met het winnen van het grootste marktaandeel. "Het heeft met een ongekende concurrentiestrijd te maken en de consument die het geen fluit interesseert wat er met de natuur gebeurt."

Waarom blijven we kiloknallers kopen? 

"Het kopen van kiloknallers heeft alles te maken met mentaliteit", zegt Moers. "De supermarkten moeten hun verantwoordelijkheid nemen, maar zolang het de consument niet kan schelen, verander je de wereld niet." 

"Vroeger ging negentig procent van ons besteedbaar inkomen naar eten. Dat is tegenwoordig nog maar tien procent. We geven zakken met geld uit aan elektronica en kaartjes voor festivals zodra het weer, maar bij de supermarkt zeuren we om de prijs. Dat is meten met twee maten." Die mentaliteit klopt volgens Moers voor geen meter. 

Wat je volgens Moers als consument zou kunnen doen, is flexitariër worden en dan vier dagen in de week vlees eten in plaats van zeven. "Je hebt zoveel mooie vegetarische recepten. Als je iets meer je best doet, kun je best iets minder vlees eten."

En als je dan wel vlees koopt, kies dan voor biologisch vlees of met minimaal drie sterren van het Beter Leven Keurmerk. "We zouden met z'n allen moeten proberen om standaard richting drie sterrenvlees te gaan in plaats van bij één ster te blijven hangen, want ook die dieren hebben geen goed leven gehad." 

Wie is verantwoordelijk?

Een supermarkt die wel het goede voorbeeld geeft, is volgens de Kiloknaller Monitor de PLUS. "Die is dan misschien duur, maar zij doen niet aan kiloknaller aanbiedingen en kijken veel meer naar kwaliteit. Je moet als supermarkt durven zeggen van we stappen helemaal over naar vlees met minimaal twee of drie sterren en biologisch. Dat zou pas stoer zijn."

Maar het is niet alleen de supermarkt om hun verantwoording te nemen. Moers: "Ook de consument moet zich meer bewust zijn van de keuzes die zij maken voor de natuur en het dierenwelzijn." 

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1