appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

'Rijden met winterbanden in de zomer kan verschil zijn tussen leven en dood'

ANP
maandag 10 augustus 2020 | AVROTROS | Redactie radar Twitter

Wissel jij altijd keurig tussen je zomer- en winterbanden? BOVAG testte afgelopen week hoeveel automobilisten hartje zomer en in de hittegolf nog met winterbanden rijden. Op een totaal wagenpark van 9 miljoen auto's rijden maar liefst 500.000 auto's nog op winterbanden.

"In de zomer rijden met winterbanden leidt tot onnodig gevaarlijke situaties", zegt Han ten Broeke, directeur van BOVAG in Stax&Toine

'Rijden met winterbanden in de zomer kan verschil zijn tussen leven en dood'

Vorig jaar heeft BOVAG dezelfde proef gedaan met hetzelfde resultaat. Ten Broeke, is dan ook niet geschrokken van de cijfers. "Je hoopt op verbetering, maar we hadden gedacht dat de cijfers slechter zouden zijn, doordat mensen niet naar de garage durven vanwege corona. Dus in die zin is het mee- en tegengevallen."

Onnodig gevaarlijke situaties

Ten Broeke: "Winterbanden zijn van zacht rubber en worden gemaakt voor een bepaald seizoen. Met tropisch warme dagen boven de dertig graden, glij je veel verder door dan met zomerbanden." 

"Als je een noodstop maakt, sta je met zomerbanden na een paar meter stil. Met winterbanden glij je vijftien tot twintig meter langer door. Dat zorgt voor onnodig gevaarlijke situaties." 

'Slecht voor je portemonnee'

In de zomer rijden met winterbanden is volgens Ten Broeke slecht voor een heleboel dingen. "Het is slecht voor de banden en daarmee voor je portemonnee. Het profiel slijt sneller, waardoor je de banden snel moet vervangen."

Het is ook nog eens heel slecht voor het milieu. "De banden stoten onnodig veel microdeeltjes uit. De deeltjes verdampen door de hitte in de banden en dat komt in de lucht terecht." Daarnaast is de rolweerstand hoger, waardoor je meer energie nodig hebt en meer brandstof verbruikt.

Wanneer is het tijd om de autobanden te verwisselen?  

Winterbanden doen het volgens Ten Broeke het beste onder de zeven graden. "Hou de temperatuur in de gaten, maar wacht ook niet tot de eerste sneeuwvlok. Als de temperatuur onder de zeven graden duikt, kun je het beste een afspraak maken. Maak hem het liefst alvast standaard van tevoren, ergens rond oktober."

Hetzelfde geldt voor terug wisselen. Wanneer het voorjaar zich aandient en de temperatuur boven de zeven graden uitkomt, moet je denken aan wisselen. 

In Nederland is het niet verplicht om van banden te wisselen, maar in het buitenland zijn ze daar vaak veel strenger in. Zo is het in Duitsland verplicht om bij winterse omstandigheden, zoals ijzel, gladheid door sneeuw of gladheid door ijs, op winterbanden of vierseizoenenbanden te rijden. 

Heb je geen zin om ieder jaar van banden te wisselen? Vierseizoenenbanden kun je het hele jaar door onder de auto laten zitten. Ten Broeke: "Ze zijn net iets minder goed dan winterbanden en net even iets minder dan zomerbanden, maar het is een goede compromis." 

Waar moet je op letten bij de aanschaf van nieuwe autobanden? 

Je hebt heel veel soorten en maten autobanden. Hoe weet je dan welke het beste is? De overheid is het afgelopen jaar met de campagne 'Kies de beste band' gestart. Op kiesdebesteband.nl lees je tips en krijg je advies over welke band het beste bij jouw auto past.

Ten Broeke: "Bij het uitkiezen van autobanden let je op een aantal dingen. In het instructieboekje van de auto staat welke band bij jouw auto hoort, wat de omvang moet zijn en hoe hard je hem op mag pompen."

Daarnaast is het belangrijk om te weten wat jouw voorkeur heeft. "Als je voor een hardere band kiest, gaat hij langer mee, maar heb je minder grip. Ben je gevoelig voor geluid? Dan hou je rekening met het profiel van de band. Hoe grover het profiel, hoe meer geluid, maar des te beter voor de afvoer van regen en goede grip", zegt Ten Broeke. 

Onderhouden van de autobanden

Het is heel belangrijk dat je regelmatig de bandenspanning en het profiel van de banden controleert. In het instructieboekje van de auto staat hoe hoog de bandenspanning moet zijn. Ten Broeke: "Controleer dit het liefst elke twee weken en minimaal één keer in de maand."

"Bij een te lage bandenspanning verbruikt de auto meer brandstof en is de remweg minder. Te harde banden is ook niet goed, want dan stuurt hij minder lekker. Goede bandenspanning is dus heel belangrijk", zegt Ten Broeke. 

Ook moet je de slijtage van het profiel van de banden goed in de gaten houden. Doe je dit niet, kan je een boete riskeren. De minimale profieldiepte van alle autobanden is 1,6 millimeter. 

Bij veel tankstations kun je tegen betaling de bandenspanning controleren en je banden oppompen. Op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park & Ride locaties vind je vaak gratis bandenpompen. 

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1