appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Voor 37.000 euro opgelicht via spoofing: 'Ze had al mijn gegevens'

ANP
dinsdag 4 augustus 2020 | AVROTROS | Redactie radar Twitter

Een oplichter die zich voordoet als iemand van een betrouwbare organisatie en je zo overhaalt al je spaargeld over te boeken naar een andere rekening om het zogenaamd 'veilig te stellen'. Spoofing hebben we het over. Zo raakte een stel onlangs maar liefst 30.000 euro spaargeld kwijt en de bank vergoedt helaas niets.

Sanne Maasakkers, security-expert bij Fox-IT in Stax&Toine: "Spoofing betekent dat je een telefoonnummer of naam van een organisatie of persoon kan aannemen als afzender. Vervolgens kun je mensen benaderen vanuit de identiteit van die persoon of organisatie."

Voor 37.000 euro opgelicht via spoofing: 'Ze had al mijn gegevens'

'Ze wist alles van me' 

Maasakkers: "Op internet worden een aantal services aangeboden waar je nummers en mailadressen kunt kopen. Het kan ook via een app. Je vertelt dat je wilt bellen vanuit een bepaald nummer en dan kun je vervolgens vanuit dat nummer of mailadres jan en alleman benaderen."

Via deze manier van oplichting zijn Richard van der Kraats en zijn vrouw onlangs al hun spaargeld kwijtgeraakt. Eind mei wordt hij gebeld door een vrouw die keurig Nederlands spreekt. Ze zegt dat ze voor de ING werkt en dat er geprobeerd is geld van de spaarrekening over te boeken naar een rekening in Oekraïne.

Van der Kraats controleert het telefoonnummer en dat blijkt inderdaad het telefoonnummer van de ING zelf. "Ze wist mijn geboortedatum, rekeningnummers, de naam van mijn partner en zelfs bedragen. Het klonk zo overtuigend."

Het helpt niet mee dat Van der Kraats zich ondertussen klaar aan het maken was voor zijn werk. 'Ik was niet alert.' Hij kreeg een rekeningnummer waar hij het geld naar over moest maken en een zogenaamde kluiscode om die rekening te deblokkeren. Hij verhoogt zijn limiet en maakt zijn spaargeld, op dat moment 37.000 euro, over naar het rekeningnummer. 

Al je spaargeld kwijt

Dezelfde avond wordt Van der Kraats door zijn dochter gebeld. Ze heeft het verhaal van haar vader gehoord en was eerder eenzelfde verhaal op Facebook tegen gekomen en heeft direct door dat het niet klopt. 

De volgende dag belt hij de bank, maar die weten helaas van niets. Van der Kraats heeft direct aangifte gedaan bij de politie en geprobeerd de gegevens van de persoon te achterhalen via zijn provider. Helaas zonder resultaat. Ze zijn hun geld kwijt. 

Dit verhaal bewijst maar weer hoe sluw oplichters te werk gaan. Kunnen we deze vorm van oplichting ergens aan herkennen? Maasakkers: "De bank belt jou nooit om geld over te maken naar een andere rekening. Klinkt het erg overtuigend? Hang op en bel de bank terug om te vragen of het klopt."

Nog veel meer gedupeerden

Omdat Van der Kraats zelf de opdracht voor de betaalopdracht heeft uitgevoerd, is de betaalopdracht volgens de ING niet ongebruikelijk. ING laat dan ook weten niet aansprakelijk te zijn voor de schade. 

De schoondochter van Van der Kraats heeft het platform Gedupeerden Internet Bankrekening Oplichting opgezet samen met andere gedupeerden van spoofing. Ondertussen hebben 82 mensen zich gemeld. 

Gezamenlijk zijn zij voor 2,2 miljoen euro opgelicht. Met behulp van een gespecialiseerde advocaat proberen zij hun geld terug te krijgen en willen dat de banken hun systemen op orde maken en betere voorlichting geven richting hun klanten. Ook Maasakkers vindt dat banken een actievere rol kunnen spelen in het waarschuwen van hun klanten. 

Hoe kunnen we ons wapenen tegen deze manier van oplichting? 

Maasakkers: "Belt de bank? Hang op en bel zelf terug. De bank belt jou nooit en zal je nooit onder druk zetten om geld over te maken. Ook als je een e-mail krijgt waarin staat de geld over moet maken vanwege fraude, bel de bank en vraag het na."

Het is volgens Maasakkers lastig om te voorkomen dat ze jou bellen zolang jouw nummer in een online lijst staat. Heb je door dat je bent opgelicht of verdenk je iemand van oplichting? "Meld het bij de fraudehelpdesk, de politie en de bank zelf", zegt Maasakkers. 

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1