appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: 1 op 1
STER Advertentie

Sportscholen mogen weer open: 'Loop niet te hard van stapel'

ANP
dinsdag 30 juni 2020 | AVROTROS | Redactie radar Twitter

Bankhangen is vanaf morgen verleden tijd, want de sportscholen mogen weer open.  Wel op anderhalve meter en met het reserveren van een tijdslot. De coronakilo's kunnen er dus weer af worden getraind, maar hoe pakken we die draad weer op zonder ons direct in de blessures te werken? 

We mochten de afgelopen tijd al buiten aan de slag, maar na drieënhalve maand kan er nu ook weer binnen worden getraind. Met de toestellen uit elkaar en rood-witte linten om de anderhalve meter aan te duiden. Ook zul je steeds na het gebruik van een toestel de boel even schoon moeten maken.

Bewegingswetenschapper Willem-Paul Wiertz van Kenniscentrum Sport & Bewegen in Stax&Toine: "Geef je lichaam voldoende tijd om uit te rusten."

Sportscholen mogen weer open: 'Loop niet te hard van stapel'

Rustig opbouwen

Van bankhangen naar sporten, hoe pak je dat het beste aan? Bewegingswetenschapper Willem-Paul Wiertz van Kenniscentrum Sport & Bewegen: "Veel mensen hebben thuis vast hard hun best gedaan om actief te blijven. Maar met losse gewichtjes kun je niet alle spieren trainen die je in de sportschool zou trainen."

Vooral als je krachttraining wilt doen, zal je het rustig op moeten bouwen. "Het is zaak dat het contrast tussen die maanden van rust en nu zo geleidelijk mogelijk verloopt. Er moet geen groot contrast in zitten, dus ga niet volle bak zes/zeven dagen in de week aan de slag en gebruik wat lagere gewichten dan voor de coronacrisis."

Als je te hard van stapel loopt en de trainingsbelasting te groot is, loop je het risico op overbelasting met als gevolg spier- en peesblessures. Wiertz: "Als je zo'n blessure oploopt, kan het een aantal weken duren voordat je herstelt en begin je weer op nul."

'Laat een expert je helpen' 

Hoe pakken we de draad weer op? "Om een goede trainingsprikkel te hebben, is het handig om twee tot drie keer in de week te trainen. In de periode dat je niks gedaan hebt is je lichaam minder sterk en heb je minder conditie, dus het is ook belangrijk om je lichaam tussendoor voldoende tijd te geven om te herstellen", zegt Wiertz. 

We willen natuurlijk graag zo snel mogelijk terug naar het oude niveau, zonder blessures op te lopen. Wiertz geeft als tip om vooral advies te vragen aan een fitnesstrainer of personal trainer. "Laat iemand die in de sportschool werkt een programmaatje maken. Dat voorkomt dat je zelf te hard van stapel loopt."

Om spieren te laten groeien, hebben ze volgens Wiertz een week of zes nodig. "Je moet je lichaam echt de tijd geven om zich aan te passen aan de nieuwe situatie."

Rust, goed eten en goed slapen

Kortom, wil niet teveel en niet te snel, verwacht niet dat je direct weer met je oude gewichten aan de slag kunt en geef je lichaam tussen de trainingen door voldoende tijd om te herstellen. Dat betekent één of twee dagen rust tussendoor. 

Wiertz: "Zorg dat je goed slaapt en probeer gezond te eten. Doe geen gekke dingen die je normaal ook niet zou doen en geef jezelf de tijd om langzaamaan en zonder blessures fit te kunnen worden."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1