appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

5 halen, 2 betalen: 'Supermarkten in Nederland zijn krankzinnig geworden'

Eigen beeld
maandag 22 juni 2020 | AVROTROS | Redactie radar Twitter

'Blijvend in prijs verlaagd', '5 = 2' en '1 + 2 gratis', de aanbiedingen in de supermarkt lijken niet gek genoeg te kunnen. Afgelopen week hield supermarktketen Dirk zelfs een zogenaamde 'prijsconferentie' om de prijsverlagingen aan te kondigen. Maar wat heb jij als consument daadwerkelijk aan deze 'mooie' acties?

Het klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren, slechts één product kopen en er het dubbele gratis bij krijgen. Retaildeskundige Paul Moers in Stax&Toine: "Tegenwoordig is 22% van de producten in de supermarkt in de aanbieding." Waarom zou je dan nog producten kopen die niet in de aanbieding zijn? 

5 halen, 2 betalen: 'Supermarkten in Nederland zijn krankzinnig geworden'

'Als een zombie boodschappen doen kan in Nederland niet'

Moers: "We zijn krankzinnig geworden in Nederland. In de jaren '90 kwam er wel eens een korting voorbij van 25% en dachten de mensen, oh dat is mooi. Bij een korting van 50% kregen ze wantrouwen en was er vast iets mis mee."

Inmiddels vinden we de aanbiedingen volstrekt normaal. "Deze ontwikkeling is heel snel gegaan. Bij een prijsactie van 3 = 1, kijken we tegenwoordig niet meer gek op. We zouden een voorbeeld moeten nemen aan Duitsland. Daar zijn de prijzen altijd laag en kun je als een zombie boodschappen doen." 

Als je in Nederland als een zombie boodschappen doet, kun je jezelf tegenwoordig bijna voor gek verklaren, want dan is de kans groot dat je de actieprijzen misloopt. En dat zou natuurlijk zonde zijn.

Waarom 'stunten' supermarkten met deze acties?

Moers: "Ze proberen marktaandeel te winnen. Je probeert de consument de winkel in te krijgen en ze te verleiden. Dat is het gevecht tussen de supermarkten. Zelfs Jumbo, die eigenlijk altijd alleen maar ging voor vaste lage prijzen, wordt nu gedwongen om mee te doen."

Iets in de aanbieding zetten kost veel geld en voegt complexiteit toe. Denk bijvoorbeeld aan reclamebordjes, tv-reclames en het aanpassen van het kassasysteem. "Maar die aanbiedingen zijn nodig om marktaandeel te houden", zegt Moers. 

Moers: "Het is allemaal massaproductie. Supermarkten kunnen de producten spotgoedkoop inkopen, dus die kortingen kunnen er makkelijk vanaf. En vervolgens betaal jij als consument voor de marketing van het bedrijf, want jij koopt hun producten."

Groots inslaan

Om zoveel mogelijk profijt te hebben van de aanbiedingen, moet je slim inkopen. "Kijk naar je boodschappenlijstje. Wat heb je acuut nodig en wat is in de aanbieding? Anders wacht je een weekje. Het komt toch wel in de aanbieding en dan kan je het in groten getale inslaan", zegt Moers. 

Dat is wat wij als Nederlanders tegenwoordig volgens Moers aan het doen zijn als we boodschappen doen: voorraden inslaan en wachten tot de producten die je graag wilt hebben in de aanbieding komen. 

Kan het nog gekker?

Volgens Moers heeft de coronacrisis ook zijn invloed uitgeoefend op de prijsgekte in de supermarkten. "Fabrikanten zijn door de coronacrisis met producten blijven zitten en hebben daardoor overtollige voorraden."

Denk bijvoorbeeld aan beautyproducten. "Mensen gingen niet meer naar kantoor en dan zie je de behoefte naar die producten naar beneden kletteren, terwijl fabrikanten volop zijn door blijven produceren. Ze moeten het nu kwijt, want opslagkosten zijn ook vervelend."

Kan het nog gekker in Nederland? Moers: "5 = 2 is natuurlijk al wel heel krankzinnig, maar we gaan nog een zware crisis induiken. De salarissen gaan niet omhoog of worden gekort. We komen nog in zwaar weer en zeker als er nog een tweede coronagolf komt, wordt het een ramp en gaan dit soort acties nog meer op poppen."

Vooral de Nederlanders die niet veel te besteden hebben, zullen volgens Moers inhaken op dit soort prijsacties. Zij zijn zich namelijk meer dan bewust van de aanbiedingen in de supermarkten. "En zolang supermarkten aan overtollige voorraden kunnen komen, zullen we dit soort acties meemaken."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1