appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

Wit plastic frietbakje maakt plaats voor verpakking van palmblad of bamboe

ANP
maandag 13 mei 2019 | NOS | Redactie

Friet, een frikandel of een bal gehakt: bij de ruim 6500 snackbars en cafetaria's in ons land zitten ze nog heel vaak in zo'n wit, plastic bakje.

Wit plastic frietbakje maakt plaats voor verpakking van palmblad of bamboe

Volgens een voorzichtige schatting van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) gaat het jaarlijks om zeker 300 miljoen bakjes. Voor eenmalig gebruik, dus totaal niet duurzaam. Maar er komen steeds meer alternatieven op de markt: verpakkingen van karton, suikerrietpulp, bamboe en palmblad. Heel langzaam sijpelen die door in de branche. Dat het traag gaat, komt ook doordat de alternatieve verpakkingen drie of vier keer zo duur zijn.

Maar volgens Wilco Wieling van Depa, groothandel in verpakkingen voor onder meer snackbars, mag dat geen probleem zijn. "Amper 3 procent van de prijs van een patatje gaat nu op aan de verpakking. Met het nieuwe materiaal wordt dat misschien 4 of 4,5 procent."

Zware tijden

Dat de branche maar langzaam overstapt naar natuurlijke materialen heeft ook een andere reden. "De snackbar-eigenaren hebben enorm veel aan hun hoofd", zegt Frans van Rooij, directeur van ProFri. "Ze zitten met het imago-probleem dat patat en kroketten ongezond zijn. Ook is er discussie over zout en over frituurvet. Ze hebben verder te maken met een recente btw-verhoging, en vergeet niet de enorme concurrentie."

Hij wijst erop dat bijvoorbeeld de plastic tasjes in de snackbar, net als op andere plekken, zo goed als verdwenen zijn. "Die zijn vervangen door papieren tassen." Met andere woorden: de sector komt heus wel over de brug met die verduurzaming.

Volgens verpakkingsleverancier Wieling eisen consumenten ook verandering. "Over acht jaar bestaat de helft van de bevolking uit millennials: mensen van 30, 40 jaar. Zij weten wat de plastic soep is, ze hebben een hele andere kijk op duurzaamheid en plastic dan ouderen", aldus Wieling in het NOS Radio 1 Journaal. "En dat zijn wel de klanten van de toekomst. Dus als ondernemer moet je daar wat mee." En volgens hem hoef je daarmee niet te wachten tot 2021.

Wit plastic frietbakje maakt plaats voor verpakking van palmblad of bamboe

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1