Binnenland

Bedrijven betalen 16.000 euro voor logo 'Gekozen Product van het Jaar'

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Bedrijven betalen 16.000 euro voor logo 'Gekozen Product van het Jaar'

[AVROTROS] Elk jaar vindt de verkiezing voor het 'Gekozen Product van het Jaar' plaats. Fabrikanten blijken daar veel geld voor te betalen. Niet alleen om mee te mogen doen, maar ook om ermee te adverteren als ze eenmaal gewonnen hebben.

Milka Choco Brownies is zo'n product dat het 'Gekozen Product van het Jaar 2019' is. Als Radar als consument met de klantenservice belt, blijkt Milka er niet van op de hoogte te zijn. Terwijl het toch echt met grote letters op de website staat. Als we vragen wie Milka dan de titel heeft bezorgd, zegt Milka dat niet te weten.

Organisator POY Operations BVBA legt uit, toen we belden als consument, dat de jaarlijkse verkiezing online onder 5000 consumenten wordt gehouden. Zij beoordelen dan het product. Ook wordt het product bij tenminste 120 gezinnen thuis getest en beoordeeld. De organisator zegt dat de verkiezing eind 2018 al heeft plaatsgevonden en dan mag een winnaar het jaar daarop de titel 'Gekozen Product van het Jaar' voeren. Alleen producten die in de voorgaande twee jaar op de markt zijn gebracht, mogen deelnemen.

Lucratief verdienmodel

Het blijkt geen goedkope verkiezing te zijn. Marketingspecialist Max Kohnstamm zocht dat uit en hij zegt dat bedrijven 2500 euro betalen om mee te doen met hun product. 'Als het product in zijn categorie wint en het bedrijf wil adverteren met het 'Gekozen Product van het Jaar 2019'-logo, dan moet er nog eens 16.000 euro worden betaald.' Milka betaalde dus 18.500 euro om mee te doen én om een jaar lang te adverteren op radio, tv en online video nadat ze gewonnen hadden.

Half miljoen

Eind 2018 deden er 28 categorieën mee. Stel dat elke winnaar 16.000 euro betaalt voor gebruik van het logo en 2500 euro inschrijvingsgeld, dan hebben we het over 518.000 euro aan inkomsten voor POY Operations BVBA. Daar komt dan nog het inschrijfgeld bij van de producten die niet hebben gewonnen.

Kohnstamm zegt dat supermarkten niet meer groeien en dus steeds kritischer zijn om nieuwe producten in het assortiment op te nemen. 'Als producent moet je dus met iets nieuws komen dat je product aantrekkelijker maakt. Zo'n titel klinkt al snel veelbelovend. Het zou dan sneller dan andere producten worden verkocht.'

Reactie Milka

Milka zegt in een reactie dat de klantenservice nog niet op de hoogte was en dat dit in de toekomst tijdig gebeurt.

Reactie POY Operations BVBA

Radar heeft organisator POY Operations BVBA ook gevraagd om een reactie, maar de redactie heeft die niet ontvangen.

Bedrijven betalen 16.000 euro voor logo 'Gekozen Product van het Jaar'

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie