appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Lesstof LOI staat vol met fouten

ANP Foto
zaterdag 15 september 2018 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Er staan tal van fouten in het onderwijsmateriaal van de Leidse Onderwijsinstelling (LOI). Zo moeten studenten rekenen met oude btw-tarieven en worden studenten getoetst over stof die allang niet meer in de boeken staat. 

Lesstof LOI staat vol met fouten

Studenten trokken bij Radar aan de bel, omdat ze beter onderwijs willen. Zo ook Ellen van Gelder die sinds enige tijd toegepaste psychologie studeert bij de LOI. "In de digitale leeromgeving wordt een samenvatting aangeboden van de eerste vier hoofdstukken van het boek over ouderenpsychologie. Echter, de eerste twee hoofdstukken zijn een samenvatting van de druk uit 2006." Volgens Van Gelder ontstaan daardoor problemen bij de instuuropdrachten, waarvoor studenten punten krijgen. "Ook daarin wordt verwezen naar stukken uit de druk van 2006."

Rik Notermans ontdekte fouten in zijn managementopleiding. Hij werkt als zelfstandige in de zorg en wil studeren om later carrière te kunnen maken. "In de lesstof wordt uitgebreid stilgestaan bij de VAR (verklaring arbeidsrelatie) die al niet meer bestaat sinds 2016. Deze is vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA)." Ook moest hij rekenopdrachten maken waarin hij nog met het oude btw-tarief van 19% moest rekenen. Notermans: "In 2012 is dat al verhoogd naar 21%." Jeannette Rensen stopte met haar opleiding tot schuldhulpverlener omdat haar studiemateriaal niet verder dan tot 2013 ging. 

Klantenservice belt niet terug

Ook over de kwaliteit van de klantenservice hebben de studenten klachten. Van Gelder: "Sinds februari heb ik al veertien keer gebeld en daarbij elf verschillende mensen aan de lijn gehad. Elke keer werden weer beloftes gemaakt die niet nagekomen werden. Het gebeurde zelfs dat iemand midden in het gesprek onaangekondigd ophing." Wat Van Gelder het meest stoort is dat ze nooit iemand te spreken kreeg die over de opleiding ging. Dat overkwam Notermans ook. "Bijna alle medewerkers van de LOI-service hebben mij toegezegd dat in ieder geval één medewerker contact op zou nemen. Dat is niet gebeurd. Ook worden vragen van docenten niet altijd beantwoord. Misschien is hier een logische verklaring voor, maar deze heb ik nooit mogen ontvangen van LOI." Verder geven studenten aan dat zij door de zelf gevonden fouten niet meer weten of ze de rest van de lesstof wel kunnen vertrouwen.

'Neem geen genoegen fouten in lesstof'

Volgens advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten moeten studenten hier niet zomaar genoegen mee nemen. "Als je dit overkomt, moet je eerst proberen om er met je docent uit te komen of met de verantwoordelijke voor de opleiding of cursus die je volgt. Helpt dat niet, dan heb je een aantal mogelijkheden: ten eerste heeft de LOI een eigen klachtenregeling, die voorziet in bezwaar en beroep. Ten tweede kun je je klacht ook indienen bij de NVAO: de Nederlands- Vlaamse Accreditatieorganisatie, die onderwijsinstellingen toestemming geeft om een bepaalde opleiding te verzorgen. Werkt dat nog niet, dan kun je bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen terecht of bij de Onderwijsinspectie, maar die staan wat meer op afstand dan bij het basis en voortgezet onderwijs."

Janssens vindt dat je meer mag verwachten van een private onderwijsinstelling dan van het reguliere onderwijs. "In principe moet je bij alle onderwijsinstellingen in Nederland ervan op aankunnen dat je over de nieuwste boeken beschikt en dat het lesmateriaal ook naar die nieuwste boeken is bijgewerkt. Als je een opleiding volgt bij een commerciële onderwijsinstelling, die dus gericht is op het maken van winst, dan mag je helemaal verwachten dat alles pico bello in orde is. Daar betaal je voor!"

Daarnaast kun je erop staan dat je pas weer cursusgeld betaalt als de LOI de problemen opgelost heeft. "Juridisch gezien is het zo dat LOI haar verplichtingen niet nakomt. Je kunt dan je betalingsverplichting opschorten totdat LOI wel aan haar verplichtingen voldoet. Leuke praktijkoefening voor de rechtenstudenten bij LOI." 

Reactie LOI

Radar heeft de LOI uitgenodigd om in de uitzending te reageren, maar het bedrijf zag daar een dag voor de uitzending toch van af. Volgens een woordvoerder heeft het bedrijf meer tijd nodig om naar de klachten te kijken. Wel zeggen ze overal serieus naar te willen kijken en dat ze willen achterhalen waar het misgegaan is.

Lesstof LOI staat vol met fouten

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1