appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Opvarenden Indonesische onderzeeboot waarschijnlijk dood, 'verschrikkelijk scenario'

Reuters
vrijdag 23 april 2021 | NOS | NOS Redactie

De 53 opvarenden van de Indonesische onderzeeboot die vermist is geraakt, zijn waarschijnlijk omgekomen. Daarvoor vreest Herman de Groot, commandant van de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine in NOS Met het Oog op Morgen.

Wat is er gebeurd met de vermiste Indonesische onderzeeër?

De KRI Nanggala-402, die bezig was met een torpedo-oefening, verdween woensdag ten noorden van Bali van de radar. De marine is een zoektocht begonnen en wordt geholpen door Maleisië en Singapore.

De zee is tussen de 600 en 800 meter diep in het gebied waar de onderzeeër zou liggen en dat is slecht nieuws. "De boot is gemaakt voor een bepaalde diepte en druk", legt De Groot uit. "Als hij dieper zinkt, wordt de waterdruk te groot en wordt 'ie als een blikje in elkaar gedrukt. En dan gaat het heel snel."

Hij krijgt een slecht gevoel bij de berichten over de vermissing. "Als je er al jaren mee bezig bent, is dit een verschrikkelijk scenario." Toch is er in theorie nog hoop voor de bemanning. "In principe zou je het even kunnen overleven", zegt De Groot.

Twee grote doemscenario's

"Het ligt er wel aan wat er is gebeurd. Er zijn twee grote dingen waar iedere onderzeedienst, man of vrouw, zich druk over maakt: aan de ene kant is dat een lekkage, aan de andere kant een brand. Als je op een onderzeeboot zit, kan de rook nergens naartoe zolang je niet boven water bent. Dat zijn wel de twee grote doemscenario's."

De bemanning kan zichzelf nog aan zuurstof helpen, zegt de commandant. "Er is een manier om met chemische reacties zuurstof te kunnen maken en dat soort spullen heb je ook aan boord. Je moet in principe dat een week kunnen volhouden, als er geen lekkage of drukopbouw is."

Zelf vaart De Groot al sinds 1985 mee op onderzeeboten. "Als je lang genoeg vaart, maak je altijd wel wat mee. Ik heb een grote brand meegemaakt. Er gaan uiteindelijk dingen kapot op een manier die je niet wil. Daar trainen we ook op. Je kunt niet varen als je niet ontzettend bezig bent met veiligheid."

Als er iets misgaat op een duikboot, kan het direct goed misgaan, weet De Groot. Toch blijft die wereld hem trekken. "Het is een avontuur, het is speciaal en het is ultiem teamwork. Natuurlijk is de commandant de baas, maar het is de ultieme vorm van teamwork. Ook de jongste matroos heeft een rol. Als die ziek zou zijn of er niet zou zijn, begint de machine te haperen. Dat teamgevoel vind ik nog steeds na al die jaren het mooiste wat er is aan het varen op een onderzeeboot."

Wat is er gebeurd met de vermiste Indonesische onderzeeër?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1