appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Havenbedrijf Rotterdam gaat helpen bij wederopbouw haven Beiroet

ANP
donderdag 17 september 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Het Rotterdamse havenbedrijf gaat het plan maken voor een nieuwe haven in Beiroet op basis van het Nederlandse model waarop ook de haven van Rotterdam is gebaseerd. Dat vertelt René van der Plas, directeur van Port of Rotterdam, in Spraakmakers. De handtekening moet nog gezet worden, maar de havendirecteur is al naar Beiroet afgereisd samen met iemand van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wederopbouw van de haven in Beiroet

"Er zijn een aantal korte termijn zaken die geregeld moeten worden zoals zorgen dat goederenstromen weer op gang komen en voedselvoorraden kunnen worden aangevuld", vertelt Van der Plas. Maar het Rotterdamse havenbedrijf zal vooral meewerken aan de lange termijnplannen. "Er moet veel gebeuren, de schade is enorm. En het is heel vervelend om te zeggen, want er heeft een enorme ramp plaatsgevonden, maar het is ook een kans om het beter te maken."

Begin augustus vond in de haven van Beiroet een grote ontploffing plaats die aan 90 mensen het leven kostte en waarbij 6.500 mensen gewond raakten. De haven werd bijna geheel verwoest en grote delen van de stad liggen in puin. Minister Kaag (D66) voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zei eerder al dat Nederland een bijdrage wil leveren aan de wederopbouw.

Rotterdams model

Dat 'beter maken' kan volgens Van der Plas door de haven te laten werken volgens hetzelfde model als de haven van Rotterdam. "Bij het 'gouvernance model' wordt duidelijk wie welke rol heeft. Daarover worden afspraken gemaakt met de overheid, het lokale havenbedrijf en de bedrijven die de terminals opereren. En met alle dienstverleners eromheen zoals vergunningverleners en handhaving."

Van der Plas realiseert zich dat dat nogal een uitdaging is; bekend is dat er in en rondom de haven van Beiroet veel corruptie plaatsvindt. "Ik heb daar gevraagd hoe vergunningverlening gaat. Daar kreeg ik geen heldere duidelijke antwoorden op. In ons model is het volstrekt duidelijk wie een vergunning verleent, wie aan de voorwaarden moet voldoen en hoe het gehandhaafd wordt", vertelt de havendirecteur.

Handelslanden

Ook hiervoor kan de Port of Rotterdam als voorbeeld dienen. "Net als in Rotterdam is het van belang dat er een publiek private partij tussen de bedrijven die de terminals runnen en de overheid in zit. Ook de Wereldbank, die de coördinerende rol zal hebben in het geheel, staat achter deze manier van werken."

Maar werkt dat wel, een Nederlands model op een haven in Libanon? Van der Plas: "Je kunt een haven nooit een op een met elkaar vergelijken. We kijken naar lokale omstandigheden." Wel is Libanon net als Nederland een handelsland, vertelt de directeur.

Wederopbouw van de haven in Beiroet

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1