appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Geen nieuwe politieke advertenties op Facebook in week voor Amerikaanse verkiezingen

AFP
donderdag 3 september 2020 | NOS | NTR | Redactie

In de week voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die op 3 november zijn, mogen er geen nieuwe politieke advertenties worden geplaatst op Facebook en Instagram. Facebook, waar Instagram ook onder valt, wil hiermee iets doen aan de verspreiding van nepnieuws door politici.

"Facebook zegt dat er in die week voor de verkiezingen te weinig tijd is om deze advertenties eventueel te weerleggen als er claims in zitten die volgens partijen niet kloppen", zegt NOS-techredacteur Nando Kasteleijn in Radio Tour de France. Het bedrijf staat al bijna een jaar onder druk om iets te doen aan politieke advertenties waarin politici feitelijke onjuistheden verspreiden.

NOS-techredacteur Nando Kasteleijn over Facebook
 

Weinig effect

De vraag is of deze stap van Facebook effect heeft. Want wie vóór het verbod een advertentiecampagne start kan deze gewoon tot na de verkiezingen laten doorlopen. Die advertenties worden ook niet gecontroleerd. Critici van Facebook zullen daarom waarschijnlijk niet tevreden zijn met deze nieuwe maatregel.

Het besluit van Facebook om politieke advertenties niet te factchecken is van vorig jaar oktober en er is sindsdien kritiek op. "We denken dat mensen zelf moeten zien wat politici zeggen. En als de inhoud nieuwswaardig is, zullen we dit niet offline halen, ook al is dit in tegenspraak met onze richtlijnen", zei Zuckerberg vorig jaar in tijdens een toespraak. Twitter besloot vorig jaar politieke advertenties helemaal te weren en Google beperkt de bereikmogelijkheden ervan.

Andere maatregelen

Het bedrijf neemt nog meer maatregelen in de periode van de verkiezingen. Een daarvan is dat er bovenaan de tijdlijnen van Facebook en Instagram informatie over de verkiezingen komt te staan, onder meer met instructies hoe men per post kan stemmen.

Een andere maatregel is dat er een label wordt geplaatst bij berichten van kandidaten die zich voor de officiële uitslag op Facebook tot winnaar uitroepen.

NOS-techredacteur Nando Kasteleijn over Facebook

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1