appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Schrijfster Sun Li maakte zich los van het Chinese restaurant van haar ouders

Pixabay
dinsdag 20 december 2016 | VPRO | Twitter

In het boek De zoetzure smaak van dromen vertelt schrijfster Sun Li hoe het familierestaurant van haar ouders tot stand is gekomen. Met hun vijf kinderen kwamen de ouders van Sun Li in 1980 naar Nederland en openden ze in Friesland een Chinees restaurant.

De kinderen werden volwassen en de ouders werden ouder. Het Nederlands-Chinese kroost koos hun eigen weg. Maar het restaurant van de ouders, het familiebedrijf dat de kinderen aan een succesvol leven moest helpen, bestaat nog. In haar boek beschrijft Sun Li hoe het restaurant haar leven heeft beïnvloed en hoe ze zich, om haar eigen pad te volgen, ervan heeft moeten losmaken. 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Sun Li over 'De zoetzure smaak van dromen'

Samensmelting

Hoewel de Chinese keuken een rol speelt in De zoetzure smaak van dromen is het restaurant slechts de setting van het verhaal. De nadruk in het boek ligt vooral op de samensmelting van de Chinese cultuur en de Nederlandse.

In Nederland is iedereen er wel van op de hoogte dat de Chinese cultuur een plek heeft in de maatschappij, maar toch wordt er niet vaak over gesproken of geschreven. Nederlands-Chinese burgers blijven in ons land relatief onder de radar. Hoe komt dat?

"Soms heb je een oprisping, dan komt iemand bijvoorbeeld met een boek", zei Sun Li in het NPO Radio-1 programma Kunststof. "Maar ik denk dat veel mensen het vroeger heel druk hadden met werken, ze hadden er simpelweg geen tijd voor. En ik denk dat we ook wel allemaal zijn opgevoed met het idee: hou je hoofd maar gewoon laag, pas je maar gewoon aan en maak niet al te veel deining."

'Niet jullie droom'

Zo heeft het gezin van Sun Li het ook gedaan. De schrijfster en haar broers en zussen droegen van jongs af aan al hun steentje bij in het restaurant. Tegelijk werkten ze dus aan hun eigen toekomst. Het gezin bestaat nu onder andere uit een grafisch vormgeefster, een architect en een beleidsmedewerker, en geen van allen hebben ze plannen het familiebedrijf over te nemen. De taak van het restaurant zit er nu op. Sun Li beschreef het in Kunststof daarom als een instrument.

"Ik heb mijn ouders gezegd: dat restaurant is niet jullie droom. Dat is niet het doel geweest. Dat is een instrument om ons van eten te kunnen voorzien en om zelf aan het werk te zijn. Al die restaurants zijn een soort werkgevers omdat niemand ze aannam. Dat doel is al bereikt. Ik heb kunnen studeren, en nu ga ik iets anders doen, omdat ik heb kunnen studeren."

Patat!

Kunststof-presentator Frénk van der Linden structureerde het gesprek met Sun Li met behulp van een afhaalmenu: voorgerecht, tussengerecht, hoofdgerecht, nagerecht.

"Patat staat hier ook op!", riep Van der Linden verbaasd toen hij het menu doornam. "Voor de kindjes”, lachte Sun Li. Maar uit de rest van haar verhaal blijkt dat haar ouders eigenlijk al die gerechten met die reden op het menu hebben gezet. Voor de kindjes.

De zoetzure smaak van dromen is verschenen bij Ambo Anthos

Luister hier naar het gesprek tussen Frénk van der Linden en Sun Li in Kunststof

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1