appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Stelselwijziging voor onderwijs is 'onbegrijpelijk': 'Ik begrijp niet dat geheugen van de politiek zo kort is'

ANP
zondag 18 april 2021 | WNL | WNL Redactie

Het is "onbegrijpelijk" dat de Onderwijsraad deze week kwam met een advies voor opnieuw een stelselwijziging. Dat zegt PVV-Tweede Kamerlid en woordvoerder Onderwijs Harm Beertema in WNL Opiniemakers op NPO Radio 1.

Stelselwijziging voor onderwijs is 'onbegrijpelijk': 'Ik begrijp niet dat geheugen van de politiek zo kort is'

Eerdere pogingen om het onderwijs te verbeteren door leerlingen van verschillende niveaus langer bij elkaar te laten, zijn mislukt, herinnert Beertema. "Ik heb 34 jaar in het beroepsonderwijs gewerkt. Toen ik als links studentje van de lerarenopleiding kwam speelde de middenschool. Die is jammerlijk mislukt. Ik begrijp niet dat het geheugen van de politiek zo kort is."

'Dit is een enorme schande'

"Als je 24 procent van de 15-jarigen aflevert als functioneel analfabeet, in een beschaafd en rijk land zoals Nederland, is dat een enorme schande", zegt Beertema. "Tegelijkertijd zitten we in een crisis omdat er een enorm lerarentekort is. De coronacrisis komt daar nog eens overheen. En wat doet de Onderwijsraad? Die komt met een gigantische stelselwijziging."

Het Kamerlid vindt het "totaal onverantwoord" om nu een stelselwijziging door te voeren. "Bovendien ligt er een totaal verkeerde analyse aan ten grondslag."

De macht verloren

Door leerlingen langer bij elkaar laten, van vmbo tot vwo, moet de kansengelijkheid vergroot worden, zo meent de Onderwijsraad. "Toen het systeem dat we hadden, met een basisschool, Cito-toets en daarna naar het voortgezet onderwijs, goed draaide, zaten we in de top van het onderwijs."

Het ging mis toen de leraren de macht verloren, zegt Beertema. "Niet de leraren, maar de bestuurders hebben nu de macht in het onderwijs. Die hebben zich verenigd in grote werkgeverskoepels. Die zijn werkgever, beleidsmaker, en eigenlijk een ministerie in het klein." Die groep weet niet wat er speelt op de werkvloer, zegt Beertema. "Ze hebben geen idee."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1