Wat de supermarkt over de klant weet: 'Ze weten precies wat voor type koper je bent'
- Nieuws
- Wat de supermarkt over de klant weet: 'Ze weten precies wat voor type koper je bent'
Wil je korting in de supermarkt, dan moet je bij de meeste winkels eerst je klantenkaart laten zien. Met de data die je daarmee afgeeft, bouwen supermarkten een gedetailleerd profiel van je: ben je een ‘dipsaus-koper’ of een ‘promolover’? Maar er zijn nog veel meer manieren waarop supermarkten jou steeds beter leren kennen. NRC-journalist Timo Nijssen en retaildeskundige Tom Kikkert leggen het uit in Villa VdB.
Video niet beschikbaar
Wat supermarkten allemaal van je weten
In de EU heb je recht om als consument de gegevens die bedrijven van jou hebben op te vragen, begint Nijssen. "We hebben, samen met duizend NRC-lezers, onze profielen opgevraagd bij de supermarkten en gekeken, wat staat er eigenlijk in?" Zelf werd hij ingeschaald als young-adult: "En dat klopt, haha. Je ziet dat je in hokjes wordt geplaatst. Ik stond bijvoorbeeld ook geregistreerd als frequent buyer van tussendoor-repen, van eieren. En in het geval van de Albert Heijn schatte ze daar in dat ik niet ál mijn boodschappen daar doe." En ook dat is juist, vertelt Nijssen. "Ik ga naar heel veel verschillende supermarkten."
Wat als je een anonieme kaart gebruikt? "Dan kun je deze gegevens zelf niet opvragen. Je ziet dat supermarkten ook juist de klant proberen te pushen om de kaart te koppelen aan je e-mailadres, zodat ze echt weten wie de eigenaar van die kaart is."
Supermarktapp
Retaildeskundige Tom Kikkert heeft nooit zijn eigen gegevens opgevraagd, vertelt hij: "Maar ik ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden, haha."
Kikkert voegt nog toe dat er meerdere manieren zijn waarop de supermarkt achter je persoonsgegevens komt: "Als je bijvoorbeeld boodschappen thuis laat bezorgen, dan weten ze het daarna ook. En supermarkten willen ook graag dat je de app gebruikt, om op die manier ook data te verzamelen van hun klanten. De kans dat je die vergeet is ook lager, dus dan gebruik je ook consequenter dezelfde klantenkaart. Dan zijn de gegevens die ze verzamelen ook betrouwbaarder."
'Ze zetten juist niét in op aanbiedingen van je favoriete producten'
Was Nijssen nog verrast toen hij zijn eigen gegevens zag? "Het klopte redelijk goed. Ik was vooral verrast dat de labels die geplakt werden zo specifiek waren, zoals met die tussendoorrepen. Ik dacht, ik koop inderdaad met regelmatig die dingen, maar ik wist niet dat ze op zo'n detailniveau kijken naar wat je koopt en waar ze misschien aanbiedingen kunnen doen waar je gevoelig voor bent."
Krijgt Nijssen dan vooral aanbiedingen voor tussendoorrepen in zijn supermarkt-app? "Nou, ik denk dat ze dan júist niet inzetten op aanbiedingen daarin, omdat ze weten dat ik ze toch al koop. Ze zullen eerder inzetten op een lekker drankje bíj de tussendoorrepen."
A-merken of huismerken
Al die verschillende categorieën mensen zijn interessant voor supermarkten, ziet Kikkert: "Daar hoeven we ook niet mysterieus over te doen. Er wordt ook goed gekeken voor biologisch eten en of je gevoelig bent voor A-merken of voor huismerken. En zoals gezegd werd: zijn wij de primaire supermarkt of zijn wij één van de velen supermarkten? Hoe loyaal is de klant naar de supermarkt?"
Dat wil niet zeggen dat ze je op individueel niveau proberen te beïnvloeden, zegt Kikkert: "Ze kijken naar groepen, en wat voor gedrag die vertonen. Zijn de supermarkten nog relevant voor die groepen, of verliezen ze daar een deel van de markt?" En dat gebeurt in iedere sector, benadrukt Kikkert: "Dat doen we met televisieprogramma's, radioprogramma's... Je kijkt altijd naar je doelgroep."
Nieuwe klanten krijgen betere aanbiedingen
Nieuwe klanten lijken ook vaker beter aanbiedingen te krijgen, ziet Nijssen: "Die trouwe klant hoeven ze niet meer te winnen, terwijl ze die nieuwe klant juist willen lokken. En dat gebeurt met zo'n extra goede aanbieding." Een paar jaar geleden zag je dat ook bij flitsbezorgsupermarkten, vertelt hij: "Eerst heel veel kortingen strooien en wanneer de doelgroep trouw is, geen kortingen meer geven."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.
Gerelateerd




