appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Vijf vragen over: elektrisch rijden wordt nieuwe toekomst van Audi

Eveline de Bruin
woensdag 17 maart 2021 | AVROTROS | Blok&Toine

Audi gaat zich vanaf nu volledig richten op elektrisch rijden. Zo stopt de Duitse autofabrikant met de productie van benzine- en dieselauto's. Dit heeft mede te maken met de strenge en ingewikkelde Europese ontwikkelingsnormen. Vijf vragen hierover aan Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven in Blok&Toine.

Audi gaat elektrisch

1. Wat is het plan van Audi?

"Audi wil niet meer investeren in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren. Ze gaan nog wel kleine verbeteringen doorvoeren op bestaande motoren, maar als ze nieuwe, betere verbrandingsmotoren ontwikkelen, kunnen ze nooit meer het geld terugverdienen. Audi schakelt dus volledig over naar batterij elektrisch."

2. Zullen andere autofabrikanten nu ook overstappen? 

"Niet omdat Audi nu overstapt, maar omdat de trend voor iedereen al duidelijk is. Eigenlijk is het statement van Volkswagen heel belangrijk geweest, waar Audi onderdeel van is. Zij hebben vorig jaar al gezegd dat de toekomst van de autotechniek batterij elektrisch is. Langzamerhand zie je nu dat alle merken  overstappen."

3. Wat worden de gevolgen voor de gehele autoindustrie?

"De komende tien jaar moet er een enorme transitie plaatsvinden. Heel veel toeleveranciers zullen in de problemen komen. Je hebt bijvoorbeeld geen versnellingsbakken of verbrandingsmotoren meer nodig. Wat betreft de toeleveranciers gaat de hele keten dus veranderen. Tegelijkertijd moeten bedrijven omschakelen naar het nieuwe tijdperk van schoon en elektrisch rijden."

4. Als ik nu een nieuwe auto ga kopen, moet dat dan wel of geen elektrische zijn?

"Dat ligt een beetje aan je portemonnee. Nu is het nog best duur, maar de komende jaren komen er goedkopere modellen beschikbaar. Over drie jaar is ongeveer de helft van de nieuwe verkopen volledig batterij elektrisch, verwacht ik. Afgelopen jaar was dat twintig procent. Ik voorzie dus een snelle toename in de verkoop van nieuwe elektrische auto’s."

"Daarmee wordt het een marktsegment dat langzaam naar beneden zakt qua prijsstelling. Bovendien willen wij als Nederland dat er in 2030 helemaal geen benzineauto’s meer worden verkocht."

5. Bij elektrische auto's vormt de actieradius vaak een drempel. Hoe wordt dit getackeld?

"Omdat nu heel veel fabrikanten een batterijproductie op gang zetten, blijven de batterijprijzen dalen. Er is sprake van een daling van vijftien procent per jaar. Dat betekent dat steeds goedkopere auto's steeds meer bereik krijgen. De meeste auto's die je nu in het middensegment koopt - auto’s tussen de 25.000 en 35.000 euro - hebben allemaal een range van ten minste driehonderd of vierhonderd kilometer."

"Elektrisch rijden wordt hierdoor volledig acceptabel. Tot slot komt er een erg goede laadinfrastructuur op gang in Nederland en Europa. Op vakantie gaan met een elektrische auto is dus eigenlijk geen probleem meer."

Audi gaat elektrisch

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1