appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

GGZ Psycholoog Tijink vreest achterstanden bij kinderen: 'Opening school goed nieuws voor kinderen'

ANP
zondag 31 januari 2021 | NOS | Redactie

De basisscholen en kinderdagverblijven mogen weer open op 8 februari, luidde het OMT-advies. Volgens GGZ-psycholoog Margreet Tijink is het goed dat de kinderen weer naar school mogen. Zij ziet dat het voor kinderen nodig is om hun leven deels weer te kunnen oppakken. Het gebrek aan structuur op een dag leidt ertoe dat er veel meer klachten binnenkomen dan anders. 

"Voor de kinderen en hun ouders is het natuurlijk goed nieuws, maar het is natuurlijk het dilemma dat je nu het maatschappelijk belang vóór het medisch belang gaat stellen. Ik denk dat het voor kinderen wel heel erg goed nieuws is", vertelt Tijink in Met Het Oog Op Morgen. Zij ziet dat de psychologische klachten bij kinderen flink toenemen. Sinds de lockdown namen de klachten bij kinderen met 56 procent toe, volgens een onderzoek binnen haar GGZ-organisatie.

Wat betekent het voor kinderen als ze lang niet naar school kunnen gaan?

Psychologische klachten nemen flink toe

"De jongeren zelf zeiden zelfs dat de klachten met 79 procent zijn toegenomen, en dat is bij de jongeren die bij ons al in behandeling zijn. Daarnaast hebben we ook veel meer spoedaanmeldingen en crisisaanmeldingen", gaat Tijink verder. Kinderen met ADHD en autisme hebben het vaak het zwaarst, juist omdat zij erg vasthouden aan het dagelijkse ritme dat zij hebben. “Zij raakten in de eerste golf flink ontregeld."

"Ze wisten natuurlijk niet zo goed hoe het zou gaan, dus dat helpt al niet mee. Eigenlijk zien we vooral vanaf de afgelopen zomer de somberheidsklachten toenemen. Dan vertellen ze over dat ze steeds passiever worden, dat ze steeds somberder worden, soms zelfs zo somber dat ze dan met spoed bij ons aangemeld worden", vertelt Tijink over de situatie voor de kinderen.

Juist de behandeling gaat nu erg lastig. Volgens de GGZ-psycholoog is het belangrijk om de kinderen te activeren, om hen iets van structuur mee te geven in hun dag. "Dag- en nachtritme is daarom erg belangrijk, sociale activiteiten en dingen waar zij energie van krijgen. Nu zitten we echter in de situatie waarin veel niet mag, dat er geen sociaal contact is met leeftijdsgenoten en dat er dus ook geen dagstructuur is. Kinderen moeten dat zelf plannen. Er is geen perspectief", gaat Tijink verder.

Maatregelen worden strenger, te weinig perspectief

Volgens haar komt het doordat de maatregelen de afgelopen maanden steeds strenger worden, daardoor kunnen velen niet positief naar de toekomst kijken. "Juist als je het hebt over pubers, waarvan juist veel van wordt verwacht dat ze het allemaal zelf kunnen, is dat moeilijk. Het is voor hen moeilijk om de structuur vast te houden. Daarnaast is het voor de jongere kinderen lastig dat de ouders ook hun eigen werk hebben", vertelt de GGZ-psycholoog. 

Daarnaast kan er ook gerekend worden op een flinke nasleep na de coronacrisis. De jongeren worden mogelijk snel vergeten in de crisis. "We zullen te maken krijgen met leerachterstanden en moeten er daarnaast voor waken dat de kinderen die nu in groep 8 zitten over twee jaar nog wel eens vast kunnen komen te zitten op het voortgezet onderwijs. Dan moet je je realiseren dat dit de groep is die minder onderwijs heeft gehad", legt Tijink uit. 

Ze wil de ouders dan ook graag meegeven dat er veel gevraagd wordt van de kinderen op het moment. "De fase waarin deze kinderen zitten is natuurlijk een losmakingsfase, dus eigenlijk wil je het liefst dat deze kinderen veel buiten zijn en zich daar gaan ontwikkelen. Er wordt dus veel gevraagd om zelfstandigheid, maar daarom is het juist belangrijk dat ouders ze iets meer gaan sturen naar structuur op een dag. Je zal goed moeten letten op wat ze zelf kunnen en tegelijkertijd moeten herkennen waar zij hulp bij nodig hebben", sluit Tijink af. 

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1