appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Kosten verzending voor webshops bij PostNL stijgen, bezorgers profiteren niet mee

ANP
vrijdag 4 december 2020 | NOS | Redactie

In de drukste maand van het jaar heeft PostNL de tarieven die het rekent aan webshops verhoogd. Tegelijk zien bezorgers dat hun tarieven bij een groeiend aantal pakketten niet stijgen of zelfs dalen. 

"De tarieven voor de bezorgers zouden wel mee moeten stijgen," zegt Ruud Wassenaar van de belangenvereniging voor onderaannemers van pakketbezorgers (BVPD) in het NOS Radio 1 Journaal. Daarom stapt de vereniging binnenkort naar de rechter.

PostNL zegt dat het lagere tarieven kan rekenen omdat bij grotere volumes de efficiëntie omhooggaat. Bij PostNL werken bezorgers in loondienst, als zzp'er of via een onderaannemer. Dat laatste houdt in dat PostNL bedrijven inhuurt voor het bezorgen. Deze onderaannemers hebben weer eigen pakketbezorgers in dienst.

Volgens de BVPD klopt de berekening echter niet. "Ook voor onze bezorgers geldt dat er een max is. Ook bij ons stijgen de kosten. Wij willen daarom dat er een fatsoenlijk uurtarief wordt betaald." Ook is de BVPD het niet eens met de berekening van de uren. "Als iemand een kwartier stilstaat, omdat het laden en lossen wat langer duurt bijvoorbeeld, dan rekent PostNL dat iemand pauze had en wordt dat niet uitbetaald."

Andere tarieven

Bezorgadressen liggen volgens PostNL dichter bij elkaar, mensen zijn door het thuiswerken meer thuis en de hoeveelheid pakketjes per huishouden is gestegen. Dus, omdat de gemiddelde bezorgtijd omlaag is gegaan, is de efficiëntie omhoog gegaan. 

Daarop moeten de tarieven worden aangepast, meent PostNL. Als een bezorger tien pakketjes bezorgt in een straat in plaats van vijf, zijn de inkomsten dus niet precies twee keer zo hoog omdat de kosten ook niet twee keer zo hoog zijn, is het idee.

Schandalig, vindt de BVPD. "Voor ons gaan bij drukte de kosten natuurlijk ook gewoon omhoog. En daarbij berekent PostNL de tarieven op basis van zes hele drukke weken, als er heel veel wordt bezorgd en de efficiëntie heel hoog ligt."

Een woordvoerder van PostNL laat weten elk jaar de tarieven onder de loep te nemen en met alle partijen in gesprek te gaan. Het postbedrijf bevestigt dat het tarief per stop de afgelopen jaren gedaald is, maar dat de afgelopen drie jaar de gemiddelde omzet per uur met 10 procent gestegen is. Pakketbezorgers die bij PostNL in loondienst zijn worden conform de cao betaald. PostNL wilde niet live reageren in het NOS Radio 1 Journaal.

Liever luisteren?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1