appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Blijven 'budgetvluchten' ook na corona nog bestaan?

ANP
woensdag 2 december 2020 | AVROTROS | Redactie

Passagiers van prijsvechter EasyJet moeten vanaf februari extra betalen om een rolkoffer mee aan boord te nemen. Nu is dat nog gratis zolang de bagage binnen bepaalde afmetingen valt, maar straks is dat alleen nog het geval als passagiers kiezen voor stoelen met extra beenruimte. Is dit de eerste stap naar het einde van spotgoedkope vluchten?

Door de coronacrisis maken de meeste mensen nog geen plannen voor vliegreizen, waardoor de luchtvaartsector momenteel in zwaar weer zit. Ook prijsvechters als EasyJet, WizzAir en RyanAir hebben het moeilijk, terwijl zij al onder vuur lagen om de CO2-uitstoot die de goedkope vluchten veroorzaken. 

Lector Sustainable Tourism Paul Peeters wijst op de vliegtaks die mogelijk vanaf 2021 wordt ingevoerd. "Die zal zo'n zeven euro gaan kosten. Op een bedrag van dertig euro, wat je bij sommige goedkope vliegtuigmaatschappijen soms betaalt voor een enkeltje, is dat wel een aardige stijging", verklaart hij.

Wat gebeurt er met goedkope vliegreizen na de coronacrisis?

"Als daar ook nog een tientje bij komt voor het meenemen van een koffertje, betaal je al zo de helft meer", legt Peeters uit. Toch verwacht hij niet dat het na corona helemaal over is met de spotgoedkope vluchten. "Er zal waarschijnlijk een grote groep mensen zijn die, zodra het weer kan, gelijk in oude patronen vallen. Dan blijft de vraag hoog en dus het aanbod ook."

Maar dat is nog niet het hele verhaal. De lector aan de Breda University benadrukt dat er grote verliezen zijn geleden, die toch ergens terugverdiend moeten worden. "Misschien zal zich dat oplossen door faillissementen waardoor er relatief goedkope vliegtuigen beschikbaar komen voor andere maatschappijen. Maar als zal blijken dat de vraag tegenvalt, bijvoorbeeld omdat we steeds meer inzien dat deze vluchten veel te goedkoop zijn voor de schade die ze toebrengen, kan dat anders liggen."

Toch hoeft het eventuele verdwijnen van goedkope vluchten geen probleem te zijn volgens Peeters. Hij onderzocht hoe gelukkig reizigers worden van verre vakantiebestemmingen ten opzichte van vakanties dichtbij huis, en die uitkomst was verrassend. "Het blijkt dat we van een verre vakantie verwachten dat het ons veel meer geluk brengt, maar de uiteindelijke toename in geluk was naar verhouding niet veel meer dan een reis op korte afstand."

Bovendien, zo stelt de lector, als vliegreizen in de toekomst veel duurder zouden worden, hebben we in deze tijden wel bewezen dat we kunnen wennen aan die omstandigheden. "Het zou heel vervelend voelen als je geen vliegvakantie meer kunt betalen. Maar als je buurman diezelfde vakantie ook niet meer kan betalen, vinden we het een veel minder groot probleem. We kunnen ons ontzettend goed aanpassen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1