appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Waarom de werkomstandigheden van pakketbezorgers vaak slecht zijn

ANP
donderdag 12 november 2020 | AVROTROS | Charlotte Jansen

Vier paar schoenen bestellen en er weer drie terugsturen: het is de normaalste zaak van de wereld voor veel online shoppers. Maar hoe worden de bezorgers van deze pakketten behandeld? Ronduit slecht, blijkt uit onderzoek van de arbeidsinspectie. Pieter Paul Slikker van de Belangenvereniging van Pakket Distributie en retailexpert Paul Moers geven bij Stax&Toine tekst en uitleg.

Pakketbezorgers onder druk (1)

Grote webwinkels zoals Bol.com en Coolblue hebben veel macht bij pakketbezorgers zoals PostNL en DHL. Vaak besteden deze partijen de bezorgingen weer uit aan onderaannemers waarbij de bezorgers iedere twee minuten een pakketje moeten afleveren. Ook wordt hen verteld dat ze efficiënter kunnen werken waardoor ze meer pakketjes moeten en kunnen bezorgen. Hierdoor kan volgens de postbedrijven de prijs van de bezorgers omlaag. "De omgekeerde wereld", vindt Slikker. 

Tarief kan niet

Uit een rondgang van de belangenvereniging blijkt dat bezorgers rond de 27 euro per uur verdienen. Hiervan moeten de bussen, de lonen, de verzekeringen en de brandstof worden betaald, verteld Slikker. Ook moet de ondernemer er dan onder de streep nog een boterham een kunnen verdienen.

Dat tarief kan al jarenlang niet meer. "Uit onderzoek van de belangenvereniging, getoetst door TLN, blijkt dat bezorgers inmiddels minimaal 35 euro moeten verdienen om hun kosten te kunnen dekken.”

Winst maken

"Wanneer de consument meer gaat betalen voor hun pakketjes, is het nog maar de vraag of dat geld naar de bezorgers gaat", stelt Paul Moers.

"Bedrijven zoals PostNL zijn voornamelijk bezig met de optimalisatie van hun winst en niet perse met de werknemers." Bedrijven zouden moeten werken met een hoger doel, alleen geld verdienen vindt Moers een beetje triest. "Misstanden moet je te allen tijden stoppen."

Pakketbezorgers onder druk (2)

Op tijd bestellen

Ondanks dat mensen veel online kopen, vinden we het toch nog steeds leuk vinden om naar fysieke winkels te gaan. Toch willen we wel het goedkoopste product en dat is dan weer vaak online te vinden, aldus Moers. "Hierdoor hebben veel winkels het erg moeilijk, helemaal in coronatijd. De verwachting is dat eind dit jaar nog 80.000 fysieke winkels over zijn.”

Paul Moers heeft tot slot nog wel een tip voor de december inkopen: "Let op wat je bestelt: van één product vijf verschillende maten bestellen is niet verstandig. En bestel je aankopen op tijd."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1