appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nieuwe reclameregels voor vlogs, maar weinig zorgen onder YouTubers

YouTube/Saskia Weerstand
woensdag 11 november 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

Niet meer producten tegen betaling aanprijzen in een vlog, maar aan het begin én einde van een video melden dat je betaald hebt gekregen. Hoewel het nog op Europees niveau besproken moet worden, zijn dit mogelijk nieuwe regels voor YouTubers. En dat zou wel eens heel nadelig kunnen uitpakken voor populaire vloggers. Zelf maken ze zich nog weinig zorgen: "Die bom onder het verdienmodel is het sowieso niet", zegt vlogger Saskia Weerstand in Stax&Toine

Verwarring over nieuwe YouTube regels

Berichtgeving in het Financieel Dagblad schudde de YouTube-wereld op. Koppen met teksten als 'verdienmodel in gevaar' gingen rond op het internet. De reden: de nieuwe Mediawet, die per 1 november is ingegaan, geldt vanaf nu ook on-demanddiensten (Netflix, Videoland, Amazon Prime) en videoplatformdiensten (YouTube, Vimeo).

Social Code

Saskia Weerstand, die wekelijks haar 32.000 abonnees met vlogs op de hoogte houdt van haar gezinsleven, ziet het iets anders. "In de pers klinkt nu van: YouTubers moeten zich aanpassen. Maar er zijn nu ook al regels. Als je reclame maakt, moet je dat nu al aangeven. Daar is al veel over duidelijk", legt Weerstand uit. Ze refereert daarmee aan de Social Code die YouTubers sinds 2017 zichzelf hebben opgelegd.

"Feit is dat het nog niet altijd gebeurt", geeft Weerstand toe. "Dat moeten we wel aanpakken. Verder verandert er niet heel veel, want het is nog niet helemaal duidelijk wat het precies gaat inhouden." 

Factsheet

Toch verscheen er recentelijk een factsheet van het Commissariaat voor de Media, over de nieuwe maatregelen voor online platforms. Een van de meest in het oog springende maatregelen daaruit is de regel dat vloggers niet actief spullen mogen aanprijzen. Als ze betaald krijgen om een product te laten zien, mag daar niet overdreven positief over worden gesproken, valt te lezen

Het is nog niet duidelijk of en voor welke vloggers (en met hoeveel abonnees) deze regels daadwerkelijk gaan gelden. Weerstand: "Over de inhoud van de wet is nog niet veel gezegd. Het is wel duidelijk dat je moet aangeven als er reclame wordt gemaakt. En daar is iedere creator het wel mee eens." 

Europese Commissie

En ook in Europa wordt er nog druk over de regels gesproken. Na de berichtgeving in het FD kwam het Commissariaat voor de Media met de reactie dat er nog overleg over wordt gevoerd met de Europese Commissie. Ze zeggen zo snel mogelijk met informatie over de exacte invulling van de wet te komen.

Weerstand herkent die verwarring: "Op dit moment is het nog zoeken, hoe het gaat werken. Het lijkt erop dat het feitelijk niet heel anders dan de regels die er al lagen. Een paar aanpassingen zijn er wel, zo zouden we een redactiestatuut moeten oprichten. Ik denk alleen niet dat wij daar onder vallen, dat is meer voor Netflix en dergelijke. Er moet gekeken worden hoe de regels ook voor creators te handhaven zijn, zodat het voor iedereen duidelijk is." 

Liever luisteren?

Verwarring over nieuwe YouTube regels

 

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1