appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

5 vragen over: sluikreclame op social media

ANP
maandag 19 oktober 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

Marketing-expert Max Kohnstamm diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie over influencers Monica Geuze en Anna Nooshin, omdat zij in hun vlogs op sociale media sluikreclame maakten voor een Zweedse zelfbruiner. En de commissie gaf Kohnstamm gelijk. Hij beantwoordt vandaag de 5 vragen over sluikreclame op social media.

5 Vragen: sluikreclame op sociale media

1. Hoe vaak komt het voor, die sluikreclame in vlogs?

Massaal. Door de commerciële influencers wordt voortdurend gebruik gemaakt van de mogelijkheid om tegen betaling sluikreclame te maken voor merken. 

2. Zijn er dan geen regels, waar influencers zich aan moeten houden?

Jawel, er is de Reclamecode Social Media, maar dat is eigenlijk een wassen neus. Zij adviseren de vloggers om onder hun video te zetten #betaalde samenwerking of woorden van gelijke strekking. Als iemand naar zo'n vlog zit te kijken, kijkt ie niet naar die tekst. Die staat helemaal onder in het scherm. Kohnstamm ziet overigens ook vaak dat vloggers zich niet aan deze regels houden en dan staat er helemaal niks onder hun video. 

3. Het advies van de Reclame Code Commissie aan de vloggers is: 'Wees zo transparant mogelijk. De consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.' Maar wat houdt dat dan in?

Als het goed is zou er echt in het scherm zelf, dus in de bewegende beelden, moeten staan 'advertentie'. Dus een duidelijk onderscheid tussen wat reclame is en wat redactionele inhoud. Nu vermengen de influencers doelbewust redactionele inhoud en reclame zodat de consument eigenlijk geen verschil meer kan waarnemen. 

4. Hoe doen influencers in andere landen dat?

Met name in de noordelijke landen, de Zweden, de Noren en de Denen, die doen het heel goed. Daar zie je echt in het scherm dat er sprake is van reclame. 

5. Zouden influencers eigenlijk beboet moeten kunnen worden voor het maken van sluikreclame?

Ja, dat moment komt naderbij. Er is een herziening van de Mediawet geweest en daarin staat dat er onmiskenbaar een duidelijke afscheiding moet zijn tussen redactionele inhoud en reclame net als bij de commerciële televisie. Dat moet voortaan dus ook bij de influencers. Daarmee valt het ook onder het Commissariaat voor de Media en die kan boetes uitdelen. Dat klinkt mooi, maar Kohnstamm lijkt het onwaarschijnlijk dat het Commissariaat dat toezicht aankan, er zijn honderden influencers!

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1