Binnenland
AVROTROS

We herontdekken Nederland als vakantieland

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. We herontdekken Nederland als vakantieland

Wie twintig, dertig jaar geleden vertelde dat hij vakantie gingen vieren in eigen land, werd meewarig aangekeken. Maar Nederland is als vakantieland op de weg terug en daar speelt uiteraard deze onzekere coronatijd een belangrijke rol.

De schoolvakanties zijn aangebroken en waar veel Nederlanders normaal gesproken richting Duitsland, Frankrijk of Italië vertrokken, blijven velen van ons nu in eigen land. Met name campings en vakantieparken zijn zelden zo volgeboekt geweest in de zomer.

Campings in Nederland volgeboekt

'Nederland heeft best veel te bieden'

Waar in de jaren '80 nog 60 procent van de Nederlanders op vakantie ging in eigen land, daalde dat de afgelopen jaren naar 45 procent. Toch is een vakantie binnen de landsgrenzen inmiddels aan populariteit aan het winnen. "De beeldvorming is tegenwoordig veel positiever", vertelt Kees van der Most van Trends & Tourism bij Stax&Toine.

"Meer buitenlandse toeristen komen naar ons land en dat maakt mensen bewuster van het feit dat Nederland eigenlijk best veel te bieden heeft. Daarnaast komen we veel vaker voor op lijstjes van bijvoorbeeld de Lonely Planet. We zijn ons land aan het herontdekken."

40 miljoen vakanties per jaar

Van der Most verwacht dat dit in de toekomst alleen maar zal groeien. Maar liefst 85 procent van de Nederlanders gaat elk jaar op vakantie. Gemiddeld boeken we drie keer per jaar een vakantie, wat neerkomt op 40 miljoen vakanties per jaar. "Dat is behoorlijk fors. We zitten daarmee in de Europese top", aldus Van der Most.

De vakanties in Nederland zullen volgens hem toenemen. "We zullen in de toekomst nog meer risicovolle bestemmingen gaan mijden. Door deze coronacrisis kijken we beter naar boekingsvoorwaarden en annuleringsvoorwaarden. Daarnaast neemt het gevoel voor duurzaamheid toe. Een vakantie in eigen land is per slot van rekening natuurlijk beter voor de footprint."

Volgeboekt

De comeback van Nederland vakantieland is goed nieuws voor de campings in ons land. Dat merkt ook Alex Dekker van Camping 'De Vossenburcht' in IJhorst. "Ik moet telefonisch wel vijf à zes keer per dag 'nee' verkopen. We zitten helemaal vol en dat is bijzonder."

Vroeger had Dekker in de zomermaanden nog wel ruimte. "Deze juli en augustus doen we het 15 tot 20 procent beter dan vorig jaar. Er is genoeg te doen in Nederland, dus ik snap ook echt niet dat altijd maar naar het buitenland moeten voor onze vakantie."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie