appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'1,5 meter is ook maar een gok'

ANP
maandag 8 juni 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

"Die 1,5 meter is ook maar een gok", zegt hoogleraar waarschijnlijkheidsrekenen Ronald Meester in Spraakmakers. Ieder land doet het anders en er is "geen wetenschappelijk basis voor afstand houden".

Niemand heeft alle antwoorden als het aankomt op de meest effectieve maatregelen. De overheid zou er volgens Meester goed aan doen een statement te maken: 'wees nog voorzichtig, maar wij weten ook niet of 1,5 meter zaligmakend is.'

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"We weten niet wat wijsheid is. Dat zal de overheid en hopelijk ook het RIVM erkennen." Het RIVM komt met allerlei voorspellingen en beweert soms de effecten van maatregelen volledig door te kunnen rekenen. "Dat geloof ik als hoogleraar kansberekening niet."

'Geen logica'

De overheid moet één lijn trekken, stelt Meester, en niet met allerlei "onbegrijpelijke" uitzonderingen komen. Het probleem van de huidige maatregelen, is dat de logica ontbreekt. "Waarom moeten bussen zich wel aan de 1,5 meter houden, maar mag je bij KLM wel als sardientjes in een blik zitten?" Met het ontbreken van die logica, is het volgens Meester niet vreemd dat mensen in verzet komen.

'Oneerlijk ten opzichte van luchtvaart'

Een van de sectoren die bezwaar heeft tegen de uitvoering van de maatregelen, is die van touringcarbedrijven. Carlo Cahn van Koninklijk Nederlands Vervoer noemt het "oneerlijk ten opzichte van de luchtvaart en het openbaar vervoer." 

Protocol voor busvervoer

Samen met vakbonden en het ministerie van Economische Zaken werkt hij aan een protocol voor de hygiëne, het in- en uitstapproces, het dragen van mondkapjes en een checkgesprek. Daarmee denkt hij ongeveer de helft van de normale capaciteit te kunnen vullen, met een maximum van 30 personen per bus. "Wat wringt is dat je niet op alle punten 1,5 meter afstand kan garanderen."

De luchtstromen zijn hetzelfde als in een vliegtuig, haalt Cahn aan, en mensen zitten zo ver mogelijk van elkaar. "De kans op besmetting is heel klein." Daarnaast kunnen ze door middel van een passagierslijst de GGD helpen met brononderzoek. Busvervoer is volgens hem "echt wel veilig".

'Radeloos'

Op het protocol heeft Cahn nog geen reactie. Van staatssecretaris Mona Keijzer kreeg de sector ook geen reactie op de aanvraag voor een steunfonds. "Dat maakt veel ondernemers radeloos."

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Over het algemeen geldt dat in de sector in 6 tot 7 maanden de omzet verdiend moet worden. "Veel ondernemers zien het najaar met afgrijzen tegemoet. Dan begint het laagseizoen en komen de uitgestelde betalingen. We vrezen dat zo'n 40 procent van de bedrijven gaat omvallen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1