appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe winkeliers creativiteit moeten gebruiken in coronacrisis

ANP
donderdag 16 april 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

Na ruim een maand van maatregelen ter bestrijding van het coronavirus, besloten veel ondernemingen hun deuren dicht te houden. Maar Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, ziet nu steeds meer een andere trend ontstaan, waarbij winkels open durven. "De klant heeft zich aangepast aan de nieuwe werkelijkheid", zegt hij in Stax&Toine.

Met name de kleine winkeliers profiteren hiervan. Zo ook eigenaresse Milly Claes van kledingwinkel Maxim's Fashion Plus. "Ik ben niet dichtgegaan in deze crisis, omdat ik al vijftien jaar keihard heb gewerkt om te komen waar ik nu sta. Zolang ik open mag zijn, blijf ik ook open."

Ook bij haar in de winkelstraat gaan ondernemingen die voorheen dicht waren, weer open. Maar dat heeft volgens Claes met nog een andere reden te maken. "Zij kunnen het zich niet meer veroorloven om dicht te blijven."

Van verkoopmedewerker naar model

Ook Jan Meerman van INretail is bang dat meerdere winkels het niet gaan overleven, met name winkels die er voor de crisis al slecht voor stonden. "We zijn als kledingbranche van 100 naar 20 procent omzet gegaan, dan krijg je paniek."

"Ondernemers zijn echt radeloos. We gaan vooruit, want mensen hebben nou eenmaal kleding nodig. Maar het moet niet te lang duren, want we hebben al te maken met een verloren jaar", legt Meerman uit.

Daarnaast ontstaan er steeds meer creatieve manieren om aan de slag te gaan. Om meer klandizie te trekken en omzet te genereren, streamt Claes modeshows op Facebook. "Van verkoopmedewerkers zijn ze ineens fashion model geworden."

De voorzitter van INretail ziet die trend ook. "Een schoenenwinkel geeft bijvoorbeeld iedereen een schoenlepel mee, zodat niemand in aanraking komt met iemand anders. Iedere ondernemer verzint in deze periode iets creatiefs."

Vechten of vluchten 

Hoewel de omzet van Claes flink is geslonken, kijkt ze optimistisch naar de toekomst. "Ik heb ook wel mindere dagen, maar zoals het nu gaat en functioneert, moet het lukken. Soms steekt het wel", zegt hij.

"Dan zie je een bloemenwinkel die nu hartstikke goed draait en niets hoeft te doen, terwijl wij ontzettend ons best moeten doen. Het is vechten of vluchten."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1