appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Kwesties
STER Advertentie

Ernstig beperkte kinderen vaak niet naar school

ANP
dinsdag 4 februari 2020 | KRO-NCRV | Redactie Reporter Radio en Spraakmakers

Uit een enquête van Reporter Radio en De Telegraaf blijkt dat meer dan de helft van kinderen met een ernstige meervoudige beperking, niet naar school gaat. 40 procent van de ouders laat weten dat de school de complexe zorg die de kinderen nodig hebben niet kan bieden.

Lotte

De dochter van Erika van de Bilt, Lotte, is meervoudig beperkt. Ze heeft een spierziekte en een hersenbeschadiging en gaat dagelijks achteruit. Ze krijgt een paar uur per dag onderwijs en volgens Van de Bilt - die ook secretaris is bij de vereniging voor ernstig meervoudig beperkten - is dat ontzettend waardevol.

"Bijvoorbeeld het leren aangeven dat ze geen pindakaas op haar brood wil, maar kaas, kan veel gedragsproblemen voorkomen." Het verbetert het leven van ouders en kinderen enorm, aldus Van de Bilt. 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Erika van de Bil van EMB in Spraakmakers

Meer dan de helft van de leerplichtige kinderen met een meervoudige beperking zit echter thuis, zegt onderzoeksjournalist Klaas den Tek. "De redenen zijn divers. De belangrijkste reden is dat de complexe zorg niet altijd geregeld kan worden op school." 

Een andere belangrijke reden is dat het taxivervoer niet lukt. "Dan is de taxirit te ver of te lang. Dat kan deze groep soms niet aan." Door al deze omstandigheden en barrières krijgen ouders het soms simpelweg niet voor elkaar om dit voor hun kind te regelen. 

Rekening

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verschillen tussen de regio's groot zijn. In sommige regio's doen de scholen een beroep op de ouders, die hiervoor een deel uit hun persoonsgebonden budget moeten aanwenden. Sommige ouders weigeren dat te betalen, omdat dit ten koste gaat van de zorg thuis. In andere regio’s komt de zorg in de klas voor rekening van de school of van de gemeente.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Klaas den Tek van Reporter Radio

"In de samenwerking tussen gemeentes en onderwijs valt nog veel te verbeteren. Ze opereren nu vaak als twee losse systemen", aldus Wim Ludeke voorzitter van Het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO). "Dit zorgt uiteindelijk ook voor miscommunicaties." 

Duizenden euro’s

Ook als het gaat om het bekostigen van onderwijs voor kinderen met een meervoudige ernstige beperking zijn er regionale verschillen. Hoewel de meeste scholen de hoogste bekostiging krijgen, is dat niet in elke regio het geval. Dat kan in de praktijk al snel duizenden euro’s per kind schelen.

De dochter van Van de Bilt heeft het geluk dat ze in een woonplaats wonen waar speciaal onderwijs aanwezig is. "Ze gaat een paar uur per dag naar school met haar verzorger. We rijden haar in onze eigen bus naar school en als ze moe is weer terug. Dan verzorgen ze haar thuis verder." 

Aankomende woensdag vindt er in Den Haag een debat plaats over het onderwijs en zorg voor kinderen met een meervoudige beperking en zondag in de uitzending van Reporter Radio op NPO Radio 1 meer over dit onderwerp. 

Meer dan 60 procent van de kinderen met een meervoudige beperking volgt geen onderwijs

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1