appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Van Vollenhoven: 'Vaker druk uitgeoefend, maar we bleven altijd onafhankelijk'

ANP
dinsdag 21 januari 2020 | NOS | Redactie

Bij het onderzoek naar de crash van het Turkish Airlines-toestel bij Schiphol in 2009 is de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) door Amerikaanse partijen onder druk gezet om conclusies over ontwerpfouten in het toestel af te zwakken. Dat schrijft The New York Times op basis van eigen onderzoek. Voormalig OVV-voorzitter Pieter van Vollenhoven ontkent dit.

Van Vollenhoven: 'Vaker druk uitgeoefend, maar we bleven altijd onafhankelijk'

"Er werd wel vaker druk op de Onderzoekraad uitgeoefend", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dat geen invloed heeft gehad op ons rapport. We hechten grote waarde aan onze onafhankelijkheid."

Van Vollenhoven wijst erop dat Boeing en Turkish Airlines al voor het ongeluk bekend waren met de problemen van de hoogtemeters in de toestellen. "Je kon die handmatig uitzetten, dat was ook al gebeurd op twee eerdere vluchten. Boeing zag het daardoor niet als veiligheidsprobleem."

The New York Times trekt in het artikel ook een vergelijking met de recente crashes van de Boeing 737 MAX. Toestellen van die voorheen populaire vliegtuigenserie worden aan de grond gehouden na twee vliegtuigcrashes in korte tijd.

Ook Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, ziet parallellen. "In beide gevallen zie je dat de piloten aan het vechten waren tegen de computer. Het vliegtuig is behoorlijk geautomatiseerd. Je hoopt dat als er iets mis gaat, de piloten doorhebben wat dat veroorzaakt. Maar in beide gevallen hadden de piloten dat niet."

Inmiddels is bekend dat piloten van de Boeing 737 MAX nooit zijn geïnformeerd over de aanwezigheid van een bepaald softwaresysteem. "Als je als vliegtuigbouwer een nieuw systeem in de toestellen stopt en je vertelt dat niet aan de piloten, dan loopt de hele zaak in de soep" zegt onderzoeker Sydney Dekker. Hij kreeg destijds van de OVV de opdracht om onderzoek te doen naar de menselijke factoren bij het vliegtuigongeluk.

Boeing had moeten leren

In beide types Boeing zat een systeem waar niet mee werd geoefend in de simulatoren en waar de bemanning niet goed over is ingelicht. "Boeing had moeten leren van de crash in 2009", zegt Dekker.

Melkert denkt niet dat de OVV zich in haar conclusies door Boeing heeft laten beïnvloeden: "Het is gebruikelijk om alle betrokken partijen op het conceptrapport te laten reageren. De OVV weegt vervolgens wat ze meenemen. Ik ga ervan uit dat ze dat gewoon netjes gedaan hebben."

Boeing wordt bovendien niet vrijgepleit in het eindrapport van de OVV, zegt Melkert. "Van de elf aanbevelingen uit dat rapport komen er vier op het bordje van Boeing terecht, en die zijn absoluut niet mals."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1