appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Miss Podcast: Bram Bakker
STER Advertentie

Minister Arie Slob wil meer vrijheid in lespakket

ANP
maandag 9 december 2019 | KRO-NCRV | Teunie Stoffele

Minister Slob wil scholen meer vrijheid geven om het onderwijs naar eigen inzicht te vullen. Behalve verplichte aandacht voor bijvoorbeeld rekenen en taal, mogen scholen zo'n 30 procent van de onderwijstijd naar eigen inzicht invullen. Dat schept volgens de minister van onderwijs meer duidelijkheid, aansluiting en ruimte, zegt hij in Spraakmakers

"In het huidige curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs is al vijftien jaar geen echte herziening geweest", aldus Slob. Enerzijds moet er een strakke focus komen op de basisvaardigheden en de overige 30 procent kan volgens de minister gebruikt worden door scholen om zich verder verdiepen.

Als de leerlingpopulatie een leesachterstand heeft, dan kan er bijvoorbeeld meer aandacht aan leesonderwijs besteed worden. Slob ziet nu al goede voorbeelden in de vorm van scholen die verdieping aanbieden op het gebied van kunst en cultuur of een Technasium met een focus op technisch onderwijs.  

Werkdruk 

Slob is ervan overtuigd dat als scholen scherpe doelen stellen en meer focus in hun onderwijsprogramma aanbrengen,  ook de werkdruk minder wordt. "Het bordje van het onderwijs is heel vol geworden," Aldus Slob. "Scherpe doelen stellen, en alles wat daar niet bij past over de rand gooien, gaat ook echt helpen bij de werkdruk en overladenheid."

'Ruimt is er al'

Basisschooldirecteur Eva Naaikens hoort "eigenlijk niets nieuws". De ruimte is er al volgens haar. "Je ziet wel dat sommige scholen veel gemakkelijker die focus aanbrengen dan anderen." Volgens de directeur is het veel belangrijker om het écht over de inhoud van het curriculum te hebben dan over de vorm. "Daar zou het eigenlijk over moeten gaan. Dat we dit kunnen vaststellen en dat er niet meer aangekomen wordt. Dat creëert rust."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1