appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Leesvaardigheid Nederlandse jongeren voor het eerst ondergemiddeld

-
dinsdag 3 december 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De leesvaardigheid van Nederlandse jongeren is voor het eerst slechter dan van leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen. Dit houdt verband met het leesplezier dat ook achteruit holt.

Spraakmaker Aleid Truijens over de leesvaardigheid van jongeren

Het PISA-onderzoek vergelijkt 15-jarigen in 77 landen, waarvan Nederland altijd vergeleken wordt met 35 OESO-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Voorheen scoorde Nederland altijd bovengemiddeld op leesvaardigheid – nu zit Nederland voor het eerst onder dat gemiddelde.

Als reactie op het onderzoek roepen minister Slob en minister Van Engelshoven op tot een leesoffensief, met aandacht voor voorlezen en leesplezier. Binnenkort moet een publicatie verschijnen voor scholen met info over wat werkt om het leesonderwijs te verbeteren. Ook moeten bibliotheken een belangrijkere rol krijgen.

Technisch en begrijpend lezen

Columnist en schrijver Aleid Truijens: "Waar jongeren vooral slecht in zijn, is het begrijpen van grotere tekstgehelen en verbanden over grotere afstand. Ze lezen wel veel op telefoons, maar dat zijn kortere berichten." 

Waarom neemt leesplezier af?

In de studio van Spraakmakers oppert gamejournalist Jan Meijroos dat een probleem is dat lezen een saai imago heeft. Dat ziet hij ook bij zijn zoon van 13. "Maar als hij dan leest, dan vindt hij het leuk."

Leraar Thomas de Bruin, eerder te horen in De Taalstaat, probeert het leesplezier te vergroten door advies over boeken te geven, afgestemd op de leerling. "Ik offer uren op ten koste van leesvaardigheid door met de leerling in gesprek te gaan. Ik vraag naar interessegebied en bepaal welke boeken naar voren te schuiven, met enthousiasme, die bij de leerling passen." 

Hoofdvak op de pabo

"Iedere leerkracht zou een aantal goede kinderboekenschrijvers moeten kennen." Truijens denkt dat leesplezier al op de pabo aandacht moet krijgen. "Je moet beginnen op de pabo met lezen voor plezier met een grote rol voor prentenboeken. Het zou een hoofdvak moeten zijn."  

Daarbij is haar gedachte dat als kinderen van jongs af aan leren, het makkelijker wordt en ze het ook weer leuker gaan vinden. 

In het PISA-onderzoek scoort Nederland overigens niet op alle vlakken slecht. In het opzoeken van informatie scoren Nederlandse jongeren hoger dan gemiddeld.

Spraakmaker Aleid Truijens over de leesvaardigheid van jongeren

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1