appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Piloot Air Europa liet kapingscode aan piloot in opleiding zien

ANP
donderdag 7 november 2019 | NOS | Redactie

De gezagvoerder die gisteren het kapingsprotocol op Schiphol activeerde, was bezig met instructies aan een piloot in opleiding. Maatschappij Air Europa bevestigt tegen de NOS dat de gezagvoerder de piloot in opleiding de verschillende codes liet zien, waaronder die voor een kaping.

Toen de code per ongeluk werd geactiveerd, sloeg Schiphol groot alarm. Gedurende meer dan een uur werd een deel van de luchthaven ontruimd en stond anti-terreurpolitie paraat. Gisteren zei de maatschappij al dat het kapingsalarm per ongeluk was ingevoerd.

Air Europa begint geen disciplinair onderzoek naar de piloot, zegt een woordvoerder. "Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?", zegt ze tegen correspondent Rop Zoutberg.

'Technische fout'

De woordvoerder zegt dat de kwestie wat de luchtvaartmaatschappij betreft is afgedaan. Mogelijk dacht de piloot dat de transponder uit stond, maar daar is geen uitsluitsel over gegeven.

De maatschappij houdt het in een verklaring op een technische fout. Volgens de woordvoerder waren de gevolgen daarvan overigens beperkt; het vliegtuig is met vertraging vertrokken. Gevraagd naar de enorme operatie die op Schiphol werd opgetuigd, verwijst de maatschappij naar de luchthaven.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1