appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Opfrisplannen lesstof: 'Er komt alleen maar meer bij!'

ANP
donderdag 10 oktober 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De lesstof in onderwijs moet worden gemoderniseerd. Dat staat in een advies van zo'n 150 leraren en schoolleiders. Oud-schooldirectrice Eva Naaijkens: "Ik hoor alleen maar dat er meer en meer bij moet, maar er wordt geen ruimte aangeboden." 

Stand.nl: De opfrisplannen voor de lesstof zien er goed uit
Vandaag biedt de commissie haar bevindingen aan bij minister Slob van Onderwijs. De commissie komt niet met concreet lesmateriaal, maar doet voorstellen die moeten worden ingevoegd in bepaalde vakken.

Voorstellen 

Eén van de voorstellen is dat er meer aandacht komt voor gezondheid en een gezonde leefstijl. Een ander voorstel is om bij het aanleren van buitenlandse taal ook gebruik te maken van gedichten, verhalen, liedjes en film. En de commissie vindt dat er in lessen aandacht moet zijn voor duurzaamheid, globalisering, technologie en gezondheid. 

Ruimte vinden 

Volgens Naaijkens, tevens schrijfster van het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?, is het advies van curriculum.nu vooral een aanvulling op de huidige lesstof. Ze vraagt zich af waar leerkrachten de ruimte moeten vinden om dit mee te kunnen nemen in hun lessen. "Er is een overladenheid in het programma en alleen mensen die daar heel vaardig mee om kunnen gaan, kunnen keuzes maken die passen bij hun leerlingenpopulatie." 

'Geen nieuw curriculum nodig' 

Schoolbestuurder Jeroen Goes vindt dat het sowieso een foute veronderstelling is dat het onderwijs er nog hetzelfde uitziet als dertien jaar geleden. "Er wordt verondersteld dat we een nieuw curriculum nodig hebben om digitale vaardigheden in te voeren. Maar loop een klaslokaal binnen en zie wat er aan de hand is. Kinderen hebben een telefoon, zitten in appgroepen. Je hebt lesprogramma’s om kinderen mediawijs te maken. Je hebt geen nieuw curriculum nodig."

'Wel aan vernieuwing toe'

Maar niet iedereen uit onderwijsland is het daar mee eens. Ton van der Schans, voorzitter van de Vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland, is het onderwijs zeker aan vernieuwing toe. "Het is nu niet efficiënt genoeg geregeld, dus het is goed dat daar nu naar gekeken wordt. In mijn vak geschiedenis hebben we behoefte aan een goede doorlopende leerlijn van de basisschool tot en met vwo 6. Zodat we niet in de brugklas beginnen met wat we al op de basisschool hebben gehad en in de bovenbouw van de middelbare school weer opnieuw beginnen." 

Stand.nl: De opfrisplannen voor de lesstof zien er goed uit

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1