Binnenland
KRO-NCRV

ANWB: Snelheid verlagen bespreekbaar als Remkes met goede cijfers komt

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ANWB: Snelheid verlagen bespreekbaar als Remkes met goede cijfers komt

De ANWB is niet per definitie tegen het verlagen van de maximum snelheid, maar mist de feitelijke onderbouwing in het stikstofrapport van oud-minister Johan Remkes. "Als blijkt dat de reductie echt substantieel is, dan valt er met ons te praten", zegt hoofddirecteur Frits van Bruggen in 1 op 1.

ANWB: Snelheid verlagen bespreekbaar als Remkes met goede cijfers komt

"Wat zijn we nou eigenlijk aan het oplossen met het verlagen van de maximum snelheid?", vraagt Van Bruggen zich af. Hij leest nergens in het rapport Niet alles kan van Johan Remkes dat het verlagen van de maximum snelheid in Nederland bijdraagt aan een substantiële stikstofreductie rond natuurgebieden. "Daar wil ik dolgraag over praten met Remkes, ik ken hem goed", zegt Van Bruggen.

Wat Van Bruggen wel uit het rapport haalt is dat 6,1 procent van de stikstofneerslag wordt bepaald door automobilisten. De snelheid van 130 km/u naar beneden brengen zorgt "slechts voor 0,6 procent reductie. Dat is te weinig. Die oplossing is kostbaar en heeft niet zoveel zin", vindt Van Bruggen. "Als Remkes met een onderbouwing komt waaruit blijkt dat de reductie echt substantieel is, dan zijn wij uiteraard voor."

De hoogste baas van de ANWB kijkt liever naar het aangekondigde investeringsfonds van minister Hoekstra. Van Bruggen wil dat er fors wordt geïnvesteerd in mobiliteit en elektrisch rijden. "Investeer in elektrische auto’s, met aanschafsubsidies tussen de 3000 en 6000 euro per auto. En zorg voor een goede laadpaalinfrastructuur." Hij wijst er op dat nu "slechts 0,5 van de gereden kilometers niet elektrisch zijn, dat is indrukwekkend niet goed".

Ster advertentie
Ster advertentie