appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Hudson's Bay hoort thuis in een boekje van hoe het niet moet'

ANP
maandag 2 september 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Eind dit jaar valt waarschijnlijk het doek voor de winkels van Hudson's Bay in Nederland. Retaildeskundige Rupert Parker Brady legt in Radio EenVandaag uit waar het fout ging. "Ik heb met verbazing toegekeken de afgelopen 2 jaar. Ze hebben niet naar hun klanten geluisterd en niks veranderd."

Rupert Parker Brady: ''Hudson's Bay hoort thuis in een boekje van hoe het niet moet'

Rupert Parker Brady, retaildeskundige bij Retaildenkers, zegt niet verrast te zijn door de aankondiging: "Hudson's Bay hoort thuis in een boekje van hoe je het niet moet doen."

Kans laten liggen

Volgens Parker Brady hebben ze de zaak onderschat. "Tien vestigingen in 6 weken openen is een inschattingsfout geweest die ze nooit meer hebben kunnen rechtzetten."

Parker Brady verbaast zich over de kans die Hudson's Bay heeft laten liggen nadat V&D verdween. "Ze hebben altijd gezegd: wij worden niet de nieuwe V&D, we gaan iets totaal nieuws doen, iets waar de Nederlandse consument op zit te wachten!"

Uitverkoop hield nooit meer op

"Nou, die V&D-klant kwam september 2017 de winkels binnen en zagen dat het allemaal heel mooi glanzend en wit was, met mooie merken, maar zonder V&D-prijzen. Daarmee verlies je een hele grote groep mensen die je wel voor je had kunnen winnen."

Later stelde het bedrijf de prijzen bij, maar toen was het volgens Parker Brady al te laat. "Zoals ik het zie zijn ze in december 2017 gestart met de uitverkoop en die is nooit opgehouden. De herfst-en wintercollectie is al lang binnen, maar iedereen kijkt nu nog naar de zomerkoopjes."Bron: ANP

Geen goede strategie

Volgens Parker Brady dacht iedereen dat er goed nagedacht was over een Nederlandse strategie. "Maar het lijkt achteraf alsof er geen enkel plan was, anders dan 15 grote warenhuizen opvullen met dure merken."

"Een goede strategie om de Nederlandse consument te bereiken, te raken en te verleiden, die was er niet. Dat concludeerde zelfs de topman van het Duitse Kaufhof Karstadt, die tot vorig jaar eigenaar was van de panden van Hudson's Bay."

Testmarkt

"De Nederlandse markt is voor heel veel retailformules een soort testmarkt voor de Europese markt. Het is een kleine, overzichtelijke markt en Nederlandse consumenten zijn heel erg geïnteresseerd in het proberen van nieuwe dingen. Als iets werkt in Nederland, kan het ook in Europa werken. Ongetwijfeld wilde Hudson's Bay dan ook kijken hoe het hier zou gaan en hoe ze dat verder in Europa kon uitrollen, zoals ook de Britse keten Marks & Spencer ooit van plan was."

"Marks and Spencer was heel erg Engels qua aanbod. In Nederland waren mensen vooral verliefd op het voedselaanbod van de keten. Niemand ging er kleren kopen. Hierdoor konden ze niet op tegen de H&M's en de Zara's van deze wereld."

'Hudson's Bay hoort thuis in een boekje van hoe het niet moet'

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1