appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Overheid moet zich voorbereiden op toevloed van e-steps'

ANP
maandag 12 augustus 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De overheid zou er verstandig aan doen zich proactief voor te bereiden op een toevloed van elektrische steps en andere elektrische voertuigen. Dat zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven. Dit soort lichte, elektrische voertuigen zijn momenteel verboden op de openbare weg in Nederland.

Stand.nl: Ook Nederland moet kleine elektrische voertuigen toestaan op de weg

Cijfers over de veiligheid van e-steps, e-skates en monowheels heeft Steinbuch niet. "Nederland is als fietsland bij uitstek geschikt is om dit soort nieuwe vormen van mobiliteit in te voeren. We hebben namelijk ontzettend veel ervaring met fietsen en hoe we dat in de binnenstedelijke omgeving moeten organiseren." Volgens de hoogleraar Systems and Control, moet Nederland zich aansluiten bij Europese regelgeving. 

Europa 

In andere landen in Europa zijn de kleine elektrische voertuigen wel legaal. Consumenten die op vakantie een dergelijk apparaat kopen, weten vaak niet dat ze in Nederland verboden zijn. Het Verbond van Verzekeraars roept dan ook op tot duidelijkheid. Zij vinden dat consumenten bij de aanschaf meer informatie moeten krijgen. Ondertussen zijn ondernemers een petitie gestart om de elektrische voertuigen de straat op te krijgen. 

Niet op de weg 

Hugo van der Steenhoven, zelfstandig adviseur duurzame mobiliteit en oud-wethouder verkeer in Utrecht, ziet de e-step liever niet op de weg. Hij ziet weinig voordelen. Volgens Van der Steenhoven heeft het legaal maken van de apparaten geen effect op het aantal auto's in de stad, omdat vooral fietsers en voetgangers er gebruik van zullen maken.

Niet duurzaam 

Duurzaam zijn ze ook niet, sterker nog, volgens Van der Steen zijn de e-steps vervuilend en verspillend. "Niet alles dat kán, moet ook. Dit is gewoon een gevaarlijke toevoeging aan het drukke verkeer in de grote steden." 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1