appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Scootmobiel extra gevaarlijk in het verkeer? 'Er is veel te verbeteren'

ANP
donderdag 18 april 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Het aantal verkeersslachtoffers is het afgelopen jaar gestegen. Wat opvallend is, is dat vorig jaar 44 bestuurders van een scootmobiel omkwamen. Vergeleken met een jaar eerder is dat een stijging van 76 procent. Moet er iets gebeuren?

Stijging van verkeersongevallen met scootmobiels: wat te doen?
 

Onbetrouwbare techniek

Manon van der Kaa, directeur van seniorenorganisatie KBO-PCOB ziet dat veel mensen tevreden zijn met een scootmobiel. "Het vergroot hun wereld, maar we horen toch ook andere geluiden. Over de scootmobiel zelf, die niet altijd goed werkt, maar bestuurder worden ook geconfronteerd met onveiligheid. Te smalle fietspaden, hoge opstappen. Er is veel te verbeteren."

Alex van Scherpenzeel van ouderenorganisatie ANBO herkent die geluiden ook. "Er is veel onbetrouwbaarheid qua techniek. Mensen komen soms ineens stil te staan en er is een afwezigheid van gebruikersgemak." De rem van de scootmobiel werkt bijvoorbeeld anders dan op een fiets. "Je knijpt juist om gas te geven en je remt als je hem loslaat. Het is niet ondenkbaar dat je in paniek een verkeerde handeling verricht."

Een verplicht rijbewijs

De verantwoordelijkheid ligt nu vaak bij  winkeliers, die moeten bepalen of een bestuurder geschikt is. Ook komt veel op de bestuurder zelf terecht. Geluiden gaan op voor een rijexamen voor de scootmobiel.  "Maar storingen en mankementen, dat los je niet op met een rijbewijs", zegt Manon van der Kaa. "We moeten heel goed kijken naar het apparaat zelf en de omgeving. Gemeenten kunnen ook veel doen."

De ANBO is wel voorstander van een verplicht rijbewijs voor scootmobielgebruikers, ook al geeft Alex van Scherpenzeel toe dat dat praktisch lastig wordt. Toch zou hij graag zien dat scootmobiels in de toekomst vallen onder regeling vervoer, zodat strengere eisen kunnen worden gesteld. Nu geldt de scootmobiel nog als een medisch hulpmiddel. "Mensen rijden op een apparaat waar ze nooit een cursus voor gedaan hebben. Dat is raar."

Stijging van verkeersongevallen met scootmobiels: wat te doen?

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1