appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nederlands onderwijssysteem levert laaggeletterde kinderen

ANP
woensdag 10 april 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Ieder jaar komen er laaggeletterde kinderen uit ons onderwijssysteem. Dat is één van de bevindingen uit het rapport De Staat van het Onderwijs. ''Groepen leerlingen verlaten bijna ongezien met weinig basiskennis het onderwijs. Dat moeten we niet willen met elkaar'', zegt Inspecteur-generaal van het Onderwijs Monique Vogelzang in Spraakmakers.

Volgens Vogelzang blijft het niveau van het onderwijs in Nederland gemiddeld, maar de kwaliteit staat onder druk. "We zien haarscheuren in het onderwijs ontstaan door dalende prestaties, de oplopende sociaal-economische segregatie en het ongelijk verdeelde lerarentekort. Zo ontstaan er zwakke plekken in ons stelsel'', zegt Vogelzang. ''Een deel van de leerlingen krijgt daardoor niet het onderwijs dat ze verdienen.''

Minister Slob moet scherpere keuzes maken 

De onderwijsinspecteur vindt dat de verantwoordelijke minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob scherpere keuzes moet maken over wat de kern van het onderwijs moet zijn en hoe dit gegeven moet worden. ''Stel een aantal ijkpunten vast over wat je de leerlingen aan het einde van hun schoolcarrière wil hebben geleerd.'' 

Volgens de onderwijsinspectie heb je altijd verandering en vernieuwing nodig om het onderwijs te verbeteren, maar is dit de afgelopen jaren te weinig gebeurd met oog op de kwaliteit. ''Stel als school doelen: wat wil je verbeteren en wat is het effect?" Daarnaast moet er vanuit het ministerie meer nagedacht worden over een kwaliteitsagenda. 

Lerarentekort

Uit het jaarlijkse rapport dat de Inspectie van het Onderwijs vandaag presenteert blijkt dat door het aanhoudende lerarentekort de druk op de kwaliteit op het onderwijs groter wordt. Maar deze druk is niet gelijk verdeeld. Vogelzang: ''De ene school heeft meer moeite de lege vacatures te vullen dan de andere. Sommige scholen hebben wel vijf keer grotere tekorten." Vooral scholen in achterstandswijken en met kwetsbare leerlingen zijn hiervan de dupe. 

Prestaties en kansongelijkheid 

Het lerarentekort zorgt ervoor dat er minder oog is voor zwakke leerlingen. De groep laagpresteerders in het onderwijs wordt groter. Ook de hoogpresterende leerlingen gaan overigens achteruit. Uit onderzoek van de inspectie komt al jaren naar voren dat de kansongelijkheid en sociaal-economische segregatie groter wordt. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1