appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Waarom A-merken best makkelijk te kopiëren zijn

De Rechtspraak
donderdag 4 april 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Van de rechter moet supermarktketen Aldi direct stoppen met de verkoop van Girafnootjes. De noten lijken te veel op de welbekende Tijgernootjes van Duyvis. Dat dit gebeurt is niet eens uitzonderlijk: A-merken worden vaak gekopieerd. Maar waar ligt de grens? Merkendeskundige Paul Moers legt het uit in Radio EenVandaag.

Waarom A-merken best makkelijk te kopiëren zijn

Wie een rondje door supermarkt Lidl loopt en goed let op de namen en kleuren van verpakkingen, ziet al snel overeenkomsten met A-merken. De Vlugge Japie doet denken aan Snelle Jelle, Duetti aan Duo Penotti en het Kordaat-bier lijkt qua naam en uiterlijk wel erg veel op het Kornuit-bier van Grolsch. Die laatste spande onlangs nog een rechtszaak aan, maar verloor het van Lidl. De rechter was niet overtuigd van de gelijkenissen.

Wanneer is iets plagiaat?

Wat dat betreft is het volgens retail-en merkendeskundige Paul Moers heel lastig te zeggen wanneer een merk te ver gaat in plagiëren. "Je moet echt met 100 procent zekerheid kunnen zeggen dat er sprake is van kopieergedrag, en het is vaak toch nét even anders." Wat dat betreft zijn supermarkten erg slim. "Dat de rechter oordeelt of iets wel of niet plagiaat is, is heel arbitrair. Hoewel de A-merkfabrikanten dat anders zien."

Het kopiëren van A-merken blijkt van alle tijden en door voor veel supermarkten gedaan te worden. In 2005 had Unilever er genoeg van en sleepte Albert Heijn voor de rechter. Veel producten van het ge-restylede huismerk van Albert Heijn toonden opvallende gelijkenissen met de producten van Unilever. Een unieke zaak, zegt Moers. "Unilever en Albert Heijn zijn natuurlijk twee waanzinnig belangrijke partners."

'Albert Heijn zocht de grens op'

Het zat Unilever dan ook hoog. Moers: "Unilever steekt ongelooflijk veel geld in innovatie, ontwikkeling en marketing. En als ze dan een product op de markt zetten, dan is het de bedoeling dat daar aan verdiend wordt en dat de kosten die ze er in gestopt hebben, ook gaan terugkomen. Als ze dan producten op de markt zien die heel erg lijken op de producten die zij ontwikkeld hebben, dan levert dat irritatie en zodoende ook een rechtszaak op".

De rechter oordeelde uiteindelijk dat maar twee producten van het huismerk van de AH - van de dertien die Unilever had aangeleverd - uit de schappen moesten. Daarbij zei de rechter bij die twee producten de overeenstemmingen groter waren dan de verschillen. "Over de andere producten die mochten blijven oordeelde hij dat Albert Heijn de grenzen van het toelaatbare had opgezocht." En wat vindt de consument? Moers: "We zijn en blijven Nederlanders, dus als we iets kunnen krijgen van dezelfde kwaliteit voor minder geld, dan kopen we dat."

Waarom A-merken best makkelijk te kopiëren zijn

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1