Achtergrond
KRO-NCRV

'Journalisten hobbelen te veel achter hypes aan'

foto: AFP PHOTOfoto: AFP PHOTO
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Journalisten hobbelen te veel achter hypes aan'

Journalisten en verslaggevers moeten beter nadenken voordat ze publiceren. Dat vindt voormalig hoofdredacteur van het Parool Sytze van der Zee. Volgens hem hobbelen journalisten te veel achter hypes aan in plaats van zelf een journalistieke afweging te maken. "Hilversum is geen Hollywood."

In het boek Verslaggever van beroep publiceerde Van der Zee onlangs zijn journalistieke herinneringen. Daarin stelt hij dat de journalistiek zijn glans heeft verloren. Volgens hem is er zelfs sprake van een grote teloorgang.

Geldgebrek…

Het grootste probleem volgens Van der Zee is het gebrek aan geld. "In mijn tijd werd er veel gereisd. Ik reisde ook overal naar toe. Als correspondent in de Verenigde Staten reisde ik naar Suriname. En toen ik in Bonn zat ging ik naar Moskou. Maar dat is er tegenwoordig niet meer bij, het wordt enorm afgeknepen."

Daarnaast worden verslaggevers tegenwoordig afgerekend op productie en minder op kwaliteit. En dat werkt niet, zegt Van der Zee. "Je kunt één fantastisch stuk schrijven in de maand, daar kun je mee excelleren, maar een ander schrijft honderd stukken en het is flut."

…leidt tot hypes

Het geldgebrek zorgt er volgens Van der Zee voor dat de journalistiek te veel achter hypes aan loopt. "Dat zag je ook met de #MeToo-discussie. Hilversum is geen Hollywood. Je hebt in Hollywood al die schandalen gehad, en in Hilversum zijn er ook wel vervelende dingen gebeurd, maar hier is het te veel een hype geworden." Dat komt volgens Van der Zee omdat journalisten te weinig tijd hebben om stil te staan bij wat ze doen. Ze komen er niet aan toe goed na te denken en met collega's te sparren, terwijl dat volgens Van der Zee cruciaal is. "Wij zaten veel in het café, maar dat was om met elkaar te praten."

Nederlandse kranten, Belgisch geld

De financiële krapte is volgens Van der Zee ontstaan toen grote uitgeverijen in handen kwamen van buitenlandse investeerders. Daarmee verdween de band tussen de uitgever en de krant en werden besluiten vooral genomen op basis van efficiëntie en rendement. "95% van de Nederlandse kranten is in Belgische handen. Het is wachten tot het moment waarop de kranten worden doorverkocht aan iemand als mediatycoon Rupert Murdoch. Het lot van de Nederlandse kranten ligt in Belgische handen."

Ster advertentie
Ster advertentie