Achtergrond

‘Kun jij niets beters verkopen dan zeep?’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Kun jij niets beters verkopen dan zeep?’

Een aaneenschakeling van toevalligheden zorgde ervoor dat Marc Dullaert Kinderombudsman werd. Dat heeft allemaal te maken met een ontmoeting op grote hoogte, een vakantie op Schiermonnikoog en pech met de auto.

Passanten

Inmiddels is Dullaert Kinderombudsman af, nadat hij in april van dit jaar moest stoppen. De Nationale Ombudsman wilde met zijn eigen team verder. Dullaert heeft zich daar bij neergelegd, ook al had hij nog graag door willen gaan met zijn werk. "Maar het ligt nu achter mij, ik heb er vrede mee. We zijn tenslotte ook maar passanten. Bovendien, mijn werk met kinderen gaat gewoon door."

Opkomen voor kinderen

Dullaert bedacht de Stichting KidsRight, die zich inzet voor de kinderrechten wereldwijd. In 2005 bedacht hij op Schiermonnikoog de Kindervredesprijs. "Ik was op vakantie met m’n gezin, en zag op één avond op televisie een reportage over de Nobelprijswinnaar en een documentaire over de Pakistaanse Tapijtindustrie waar kinderen aan het werk waren. Waarom krijgen zij geen prijs dacht ik?"

In 2005 werd de eerste prijs uitgereikt, in Rome. De in 2001 overleden Nkosi Johnson kreeg hem postuum voor zijn inzet en toewijding om kinderen en moeders in Zuid-Afrika die met hiv geïnfecteerd zijn of aids hebben, een menswaardig bestaan te bieden.

Zeep

Dullaert kwam voor het eerst in aanraking met kinderen toen hij tijdens een vlucht de directeur van het huidige Plan Nederland sprak. "Hij vertelde mij veel over de schrijnende positie van kinderen, en stelde mij toen de vraag: ‘Kun jij niets beters verkopen dan zeep?’" Dullaert was jarenlang actief in de reclamewereld, maar besloot zich nu in te gaan zetten voor kinderen.

Vluchtelingenkamp

Het laatste duwtje voor Dullaert om echt vol voor de kinderen te gaan, kwam nadat hij pech kreeg met zijn auto, vlakbij een vluchtelingenkamp in Liberia. "Ik hoorde daar iemand heel hard huilen. Het was een moeder die haar kind had verloren. Dat sloeg zo hard in bij mij, dat ik dacht: hier moet ik iets mee doen."

Bij thuiskomst schoof de dochter van Dullaert vervolgens een advertentie onder zijn neus, waarin ze een Kinderombudsman zochten. De cirkel was rond.

Ster advertentie
Ster advertentie