Achtergrond

Rode oortjes bij Mediaforum: over porno bij de publieke omroep

foto: Youtube/VPROfoto: Youtube/VPRO
  1. Nieuwschevron right
  2. Rode oortjes bij Mediaforum: over porno bij de publieke omroep

[KRO-NCRV] Porno bij de publieke omroep. De VPRO zond het uit en in Mediaforum werd er met rode oortjes over nagesproken. Ging het hier nu om het halen van kijkcijfers of is het een aanklacht tegen pornografie?

Twee maanden geleden fronsten velen hun wenkbrauwen toen de VPRO aankondigde om in eigen beheer drie pornofilms te gaan produceren. Deze ‘vieze films’ maken deel uit van de gelijknamige VPRO-documentaire over de porno-industrie en de invloed van seksfilms op ons leven. Gisteravond was deel 1 te zien, waarna het uiteraard werd besproken in het Mediaforum. Viel het mee of tegen?

Media-adviseur en voormalig KRO-directeur Ton Verlind bekende meteen met veel belangstelling te hebben gekeken. Hij was vooral benieuwd of het de VPRO ging om de maatschappelijke discussie over porno of dat die discussie werd gebruikt om via porno hoge kijkcijfers te halen. Die kijkcijfers vielen tegen, er keken 284.000 mensen. Toch vond Verlind het een interessant experiment. “Het was buitengewoon boeiend, ik heb met veel plezier gekeken.”

Restricties

Dat vervolgens de bijbehorende pornofilm alleen tussen 22.00 en 06.00 uur op internet bekeken kon worden zat Verlind dwars. “Dat vind ik een beetje laf, als je het doet doe het dan goed en niet met dit soort restricties. Als je vindt dat je een maatschappelijk doel dient, en dat moet de drijfveer zijn van de publieke omroep en de VPRO, maak het dan gewoon voor iedereen beschikbaar.

Nieuw talent

Volgens Marc Josten, hoofdredacteur bij HUMAN, is ‘Vieze film’ goed gemaakt. Hij roemt de stijl van zowel de documentairemaker als de regisseur van de eigenlijke pornofilm. “Het was heel mooi gedraaid. Mijn filmmakers-hart klopte hier sneller van. Het waren allemaal hele mooie kale shots, veel topshots, echt goed gemaakt.’ Bovenal viel er volgens Josten ook wat te lachen. “Vooral de scène waaruit blijkt dat de boer die zijn akker met mais beschikbaar stelt de combinatie tussen seksualiteit en maisvelden doodnormaal vindt.”

Egodocument of journalistieke aanklacht tegen porno

Het sleutelmoment in de documentaire was dat de jonge filmmaker kritiek krijgt van een ervaren vrouwelijke porno-regisseur. Ze vroeg of de film ‘rukbaar’ was. Een essentiële vraag die de filmmaker volgens Josten voor een dilemma stelde. “Moet dit een abstracte film over de tegenkanten van de porno zijn of moet het ook een opwindende film zijn?”

Die vraag leidde er toe dat de filmmaker zijn plannen wijzigde. Het inhoudelijke resultaat viel volgens Josten daardoor uiteindelijk tegen. “De filmmaker zei dat hij veel heeft geleerd over zijn eigen seksuele leven, maar daar bleef het bij.” De documentaire bleef volgens Josten hangen bij de vraag of het een persoonlijk document moest zijn, waarin de filmmaker zijn visie op porno en seksualiteit uiteenzet, óf een aanklacht tegen pornografie. “Maar dan moet je het journalistieker aanpakken, op die scheiding van wegen bleef de film echter wat hangen. Maar het geheel beschouwd was het interessant en hebben we nieuw talent gezien.”

Beluister het hele Mediaforum hier:

Media forum 3 november

Meer over Vieze Film

Bij de NieuwsBV hadden ze het ook over de Vieze Film.Elke seconde kijken miljoenen mensen wereldwijd porno. Wat doet dat met hen? Filmmaker Vincent Kars zoekt het antwoord door drie regisseurs tegen hun gewoonte in een pornofilm te laten maken. Dat resulteert in de driedelige documentairereeks 'Vieze Film'. Angelo Raaijmakers is als eerste aan de beurt. Luister hier

Hoe is het om een pornofilm te maken? Lees hier het verhaal van een van de makers.

Ster advertentie
Ster advertentie