appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Facebook start videoplatform: 'Dit wordt een groot succes'

ANP / LEX VAN LIESHOUT
vrijdag 11 augustus 2017 | KRO-NCRV | Redactie De Ochtend Twitter

Facebook begint een eigen videoplatform, zo maakt het bedrijf bekend. Het nieuwe platform Watch gaat een concurrent worden van onder andere YouTube. Facebookgebruikers krijgen zelf de mogelijkheid om filmpjes te posten, maar er komen ook livestreams van bijvoorbeeld sportwedstrijden. En YouTube mag z'n borst nat maken, denkt Marianne Zwagerman in het Mediaforum.

Mediastrateeg Marianne Zwagerman, zelf YouTuber, vindt het een verstandige zet van Facebook. ''Dit wordt zonder meer een succes, want iedereen zit al op Facebook'', aldus Zwagerman. De columnist heeft veel volgers op sociale media (naar eigen zeggen ''ongeveer 40.000 op Twitter en Facebook''), maar op YouTube heeft ze er maar 221. Als al haar Facebookvolgers de filmpjes kijken, heeft ze een stuk meer bereik. Ze denkt dat ook andere makers hiervan kunnen profiteren.

Een ander potentieel voordeel van Facebook Watch, is dat er wellicht wat meer ruimte is voor inhoud. ''Alles wat op YouTube komt bovendrijven, is inhoudsloos amusement'', vindt Zwagerman. In tegenstelling tot Youtube is Facebook echter inmiddels een belangrijk platform voor nieuws geworden, vindt ze, dus de filmpjes op Watch worden mogelijk ook inhoudelijker.

Uitknijpen

Toch maakt ze zich zorgen: vloggers en andere makers van filmpjes zullen van Facebook minder geld krijgen dan van YouTube. ''Ongeveer tien procent minder'', stelt ze. ''Een typische Facebook-uitknijpaanpak'', vindt ze. Het platform wil vooral veel verdienen en weinig uitgeven. Ze willen niet zoveel investeren eigen content, zoals Netflix bijvoorbeeld wel doet.

Deze week werd ook bekend dat Disney een eigen platform start, in plaats van dat ze haar films op Netflix zal zetten. Ook Apple roert zich: ze kochten de rechten van de razend populaire Carpool Karaoke-filmpjes van James Corden, om dit op Apple Music te kunnen streamen. Over een paar jaar kan de online televisiewereld er heel anders uitzien.

Wanneer Facebook precies start met Watch, is niet bekend gemaakt. Het bedrijf stelt 'binnenkort' het platform te gaan uitrollen onder haar gebruikers.

In het Mediaforum werd ook gesproken over onder andere de eiercrisis. Het hele forum kan je hier kijken: 

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1