appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Onderwijsachterstanden: 'Pak nu ook de leescrisis aan'

Kimberly Famer
donderdag 11 februari 2021 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Corona veroorzaakt niet alleen leerachterstanden maar ook leesachterstanden. Dit hét moment om de leescrisis - die al een tijd aan de gang is - aan te pakken. Dat zegt Merel van Vroonhoven in Spraakmakers

Merel van Vroonhoven en Iris Driessen over het aanpakken van de leescrisis

Van Vroonhoven is voormalig bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten en tegenwoordig zij-instromer op lerarenopleiding Pabo. Sinds eind vorig jaar is ze ook voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting Lezen en maakt ze zich hard voor beter leesonderwijs. 

Lezen is zo belangrijk volgens haar, omdat uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen die worden voorgelezen beter presteren in taal én rekenen. Daarnaast hebben ze ook voorsprong op sociaal-emotioneel gebied en in hun lichamelijke- en creatieve ontwikkeling. 

Achterstanden 

Door de coronapandemie zijn er niet alleen lees- en taalachterstanden. Door de schoolsluitingen van vorig en dit jaar, kampen kinderen binnen het hele onderwijs met achterstanden.

Minister Slob komt met een nationaal programma dat de basis- en middelbare scholen moet helpen bij het oplossen van de leerachterstanden. Daarmee is een momentum gecreëerd voor de rol van lezen in het onderwijs. "Er is meer geld nodig voor een integrale aanpak", zegt Van Vroonhoven.

Ze is bang dat dit geld wordt gestopt in huiswerkbegeleidingbedrijfjes en trainingsbureaus, in plaats van een duurzame aanpak van het (lees-)onderwijs. "Mijn oproep is om binnen dit plan, leesonderwijs top topprioriteit te maken." 

Toegang tot boeken 

Dat kan onder andere door de toegang tot boeken makkelijker te maken, vooral voor kinderen die hier van huis uit niet mee te maken krijgen, zegt Van Vroonhoven. "Het afgelopen jaar zijn er 12,5 miljoen kinderboeken niet uitgeleend bij de bibliotheken."

Ook heeft nog steeds de helft van de scholen geen goede eigen bibliotheek. Het extra geld moet de beschikbaarheid van boeken vergroten en leraren faciliteren. "We moeten lezen op school weer prioriteit maken." 

Luister naar Merel van Vroonhoven en Iris Driessen over het aanpakken van de leescrisis:

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1