appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Rouwen is volgens mij dat je helemaal het verdriet kan toelaten'

Paul Sin Nam Rigter
donderdag 19 november 2020 | NTR | Redactie Kunststof Twitter

"Deze film ziet er misschien uit alsof hij niets met mij te maken heeft, maar dat is niet waar", zegt filmmaker Paul Sin Nam Rigter in Kunststof. "Alles wat je maakt heeft uiteindelijk met jezelf te maken. Als je dat niet doet, word je heel ongelukkig en wordt het ook niet goed."

Paul Sin Nam Rigter in Kunststof

Dood in de Bijlmer

In de film Dood in de Bijlmer volgt Rigter uitvaartmanager Anita. Zij moet ervoor zorgen dat alle rituelen rondom de dood een plek krijgen in haar nieuwe multiculturele rouwcentrum in de Bijlmer in Amsterdam Zuidoost. Maar hoe meer ze zich verdiept in alle culturen van de Bijlmer, hoe meer ze zich afvraagt of het rouwcentrum niet een naïeve utopie is.

"Het thema dood is ook heel persoonlijk: daar heb ik in mijn leven ervaring mee", vertelt de filmmaker. "Daar moet je dan iets mee. Ik heb dat in een vorm willen gieten en dat is deze film geworden."

Persoonlijk thema

"Op 23-jarige leeftijd heb ik mijn toenmalige vriendin verloren bij een auto-ongeluk. Zij was 26 jaar. Vijf jaar later heb ik ook nog eens mijn broertje verloren bij een ongeluk. Allebei bij een eenzijdig ongeluk. Dan gaat het toch wel malen in je hoofd. Hoe kan dit nou. Is dat allemaal willekeur? Dat soort gedachtes komen allemaal in je hoofd."

Het is iets dat ik altijd meeneem in mijn leven. Ik denk wel dat de motivatie was om aan deze film te beginnen, ik wilde daar meer over uitzoeken. Ik wil toch weten hoe rouwen kan, hoe dat moet, hoe anderen dat doen. Dat kun je dan gaan relateren aan jezelf."

"Ik herinner me dat ik nooit helemaal in het moment was. Rouwen is volgens mij dat je juist helemaal dat verdriet kan toelaten, of in ieder geval kan voelen hoe moeilijk dat is en dat je daar dan uiting aan geeft met een bepaald ritueel. Dat kan van alles zijn, een gebed, een lied, een speech, een wandeling."

Het moet raken

"Het mooiste bij documentaire is toch dat je als kijker echt ergens bij bent en dat degenen die gefilmd wordt compleet vergeten dat ze meewerken aan een film. Ze zijn wie ze zijn. Dat te bereiken, lijkt heel makkelijk, maar dat is eigenlijk het werk.

Ik toets altijd wat ik doe aan de vraag, kan het mij raken. Heel simpel, je bent toch je eigen referentie. Het moet voor jou iets doen en daarmee kun je anderen inspireren en iets laten zien wat misschien voor anderen ook nieuw is." Een vertaalslag zodat zoveel mogelijk anderen er ook niets mee kunnen. 

"Ik zie alles als een resultaat van de tijd waarin je toen was", blikt hij terug op de afscheid periode van zijn eigen verlies. "Het is allemaal goed. Er is gebeurd wat er is gebeurd. Dat was het beste resultaat dat we met zijn allen konden bereiken op dat moment."

De documentaire Dood in de Bijlmer is online te zien op het idfa filmfestival.

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op TwitterFacebook en Instagram.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1