appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Donald Duck in dataland

ANP
vrijdag 15 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Cybercriminaliteit, privacy, zelfrijdende auto's. Donald Duck komt er allemaal mee in aanraking in een speciale editie die kinderen bewust moet maken van de digitale wereld. Hoe ziet Duckstad er anno 2030 uit?

"Allemaal robots en technologie." De speciale uitgave van Donald Duck vormt de basis van een les op een basisschool in Den Bosch. De kinderen voorspellen hoe de toekomst eruitziet: "Het geldpakhuis heeft een metalen schild en allemaal lasers."

De lessen zijn bedoeld om kinderen bewust te maken van data, want ook zij komen in aanraking met data. Lesontwikkelaar Barbara Raadsen: "Ze beginnen heel jong al met apps, computers en allerhande spelletjes die online gaan."

Persoonlijke Duckbonus

Donald Duck heeft de app van de grootgrutto gedownload en geeft aan dat zijn lievelingskleur snaterblauw is. De winkel verkoopt Donalds gegevens aan kledingwinkel het hangertje. De volgende dag krijgt Donald meteen een aanbieding: "Alleen voor u en alleen vandaag. Koop twee snaterblauwe matrozenpakjes, voor de prijs van één als u ook de bijpassende petjes koopt." 

Het is een beeld dat herkenbaar is in onze maatschappij, waarin diensten vaak 'gratis' zijn. Maar zijn die diensten wel echt gratis? Of betalen we met onze data?

Raadsen hoopt dat kinderen zich bewust worden van hun grondrechten en de digitale samenleving. “Misschien kunnen ze er nog niet altijd direct naar handelen, maar we planten een zaadje, zodat ze er af en toe over nadenken.”

Méér horen over data?

Spraakmakers-verslaggever Roy Heerkens ging op pad en maakte een vijfdelige reportage over de datasamenleving. Luister hier deel 1deel 2 en deel 3deel 4 en deel 5

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1