appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Perstribune
STER Advertentie

Hoe de familieschool kinderen uit de armoede wil helpen

ANP
zaterdag 31 augustus 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Veel kinderen moeten er niet aan denken om langer naar school te gaan. Toch is dit hét recept van de familieschool om kinderen in achterstandswijken op een hoger plan te krijgen. Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds is enthousiast. "Als we deze kinderen niet op een andere manier les én tijd geven, dan gaan ze de vernieling in." 

De Familieschool, hoe gaat dat eruit zien en welke problemen lost het op?
Onlangs besloot Amsterdam 5,4 miljoen euro uit te trekken voor een vierjarig project met familiescholen waarbij gezinnen centraal staan. 

Onderwijsverlenging  

Tom Snelting, directeur van de Amsterdams basisschool Het Talent, is een van de initiatiefnemers. Snelting ondervond dag in, dag uit dat de problemen en behoeften van de kinderen uit de wijk Osdorp te groot zijn om in de reguliere schooltijd op te lossen. "In de vijf uur op school moeten we ook rekenen en taal op het goede niveau krijgen. We komen simpelweg tijd te kort."

Daarom is het de bedoeling dat kinderen op een familieschool, naast de reguliere lessen, een gezonde maaltijd, extra beweging en kunstzinnige- en culturele vorming krijgen. Door de onderwijstijd te verlengen willen de initiatiefnemers de talenten van de kinderen verder ontwikkelen. 

Geen grip op het leven 

Kinderen uit achterstandswijken komen vaak uit gezinnen waar ouders de grip zijn verloren op allerlei problemen in hun leven, zegt Marlijn Oosterhof, projectmanager bij SEZO en nauw betrokken bij de familieschool. Oosterhof: "Sommige ouders vragen zich iedere dag af hoe ze weer een maaltijd op tafel krijgen. Die hebben geen tijd om ook nog een kwartier voor te lezen."

En dit heeft invloed op het functioneren van hun kinderen op school. "Ouders hebben allerlei dingen aan hun hoofd en geen zicht meer op wat hun kinderen nodig hebben." Het contact met de hulpverlening en jeugdzorg verloopt vaak moeizaam, erkent Oosterhof. De familieschool wil de sleutel worden tot de hulpverlening voor het hele gezin. "Ouders komen hier iedere dag en vertrouwen de school." 

Ouders vertrouwen de school

Marlijn Oosterhof

Op basisschool Het Talent kijken ze al verder dan het onderwijs alleen. Doordat de voorschoolse opvang bij hen op school geregeld werd, zijn ze ouders gaan helpen bij het aanvragen van toeslagen. Eenmaal inzicht in de financiële situatie, konden ze mensen met veel meer zaken helpen dan alleen de kinderopvangtoeslag. 

Negen scholen 

Snelting ziet dat in de wijken verschillende maatschappelijke organisaties 'met de beste bedoelingen' langs elkaar heen werken. Maatschappelijk werk, jeugdzorg, schuldhulpverlening, het gezin en onderwijs komen allemaal samen op de familieschool. "De familieschool krijgt de regie in de wijk, omdat dit de plek is waar de ouders al zijn", aldus Snelting. 

Hopelijk wordt dit een voorbeeld voor Nederland

Hans Spekman

Dit jaar gaat Snelting aan de slag om het project verder vorm te geven en volgend jaar zullen negen locaties starten als familieschool. De komende jaren gaat onder meer de Universiteit van Amsterdam onderzoeken wat de effecten en resultaten van het project zijn. Spekman: "Hopelijk wordt dit een voorbeeld voor Nederland."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1