appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Je kunt niet naar Suriname kijken als iets vreemds'

ANP
dinsdag 16 juli 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

"Je kunt niet naar Suriname kijken als iets vreemds. Nederland heeft Suriname geschapen." Dat zegt Noraly Beyer in Spraakmakers

Paul Mosterd over 'De Grote Suriname Tentoonstelling'

Beyer, die een bijdrage leverde aan de Grote Suriname-tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, wil dat Nederland voor 'ééns en voor altijd' de geschiedenis van Suriname leert kennen. "Nederland heeft zich té lang onverschillig gedragen tegenover een land waar ze eeuwen terug veel profijt van hadden", zegt Beyer.

Volgens de oud-nieuwslezer mogen Nederlanders best trots zijn op het Suriname dat gecreëerd is, maar moeten mensen zich ook achter de oren krabben over wat er van geworden is. 

Suriname is een beetje uit onze nationale geschiedenis gevallen

Paul Mosterd

Uit de geschiedenis 

Volgens Paul Mosterd van de Nieuwe Kerk stond deze tentoonstelling eigenlijk gepland voor de vijftigste verjaardag van de onafhankelijkheid van het voormalig Nederlandse wingewest. Maar het kon volgens hem niet langer wachten: "Er is zoveel discussie in Nederland en daarnaast zien we dat Suriname een beetje uit onze nationale geschiedenis is gevallen,’’ aldus Mosterd.

De Vrij Universiteit Amsterdam onderzocht dat de geschiedenisles over Suriname steeds minder aandacht krijgt in de Nederlandse lesmethodes. 

Suriname vanuit Suriname 

Mosterd wilde de geschiedenis van Suriname vanuit het land zelf vertellen. De verbinding met Nederland heeft een prominente plaats gekregen, maar geen centrale rol. "Dit is misschien wel een emancipatoire aanpak. We beginnen bij de oorspronkelijke bewoners en pas in de zeventiende eeuw komen de Nederlanders en de Engelsen." 

Met grote stappen gaat de tentoonstelling door de Surinaamse geschiedenis. Daarbij komt o.a. de cruciale rol van Suriname in de oorlogsproductie van de Tweede Wereldoorlog aan bod. Suriname was een grote bron van bauxiet, een mineraal dat de basis is van aluminium en door geallieerde troepen werd gebruikt in het oorlogsapparaat. Natuurlijk komt de slavernij uitgebreid aan bod en de onafhankelijkheid in 1975, waar volgens Mosterd lang niet alle Surinamers op zaten te wachten. 

Anton de Kom

Oud-nieuwslezer en toneelschrijver Noraly Beyer schreef een monoloog over Surinames bekendste vrijheidsstrijder Anton de Kom. Hij streed in Suriname voor onafhankelijkheid en het loskomen van de slavernijmentaliteit. In Nederland streed hij juist vóór Nederland tegen de nazi's. Een strijd die hem uiteindelijk fataal zou worden. Vijftien jaar na de oorlog werd zijn lichaam teruggevonden in een massagraf. 

Vanuit het perspectief van zijn dochter vertelt Beyer het verhaal Van de Kom, dat volgens haar nog steeds actueel is. "Het gaat over de liefde voor het land en de vraag wie je bent en hoe je daar gekomen bent."

De Kom is volgens haar een samenvoegsel van beide landen en mensen beseffen zich tegenwoordig te weinig dat de geschiedenis van Suriname óók de geschiedenis van Nederland is. "Suriname is geen afzonderlijk land, maar een deel van Nederland. Dat is het eigenlijk nog steeds; ook al is het politiek onafhankelijk." 

De Grote Suriname-tentoonstelling opent zaterdag 5 oktober in De Nieuwe Kerk Amsterdam.

Paul Mosterd over 'De Grote Suriname Tentoonstelling'




Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1